کد مطلب: 48511
 
گزارش «زاهدانه»از قاچاق میوه تا قاچاق سوخت در سیستان وبلوچستان؛
کشف 4 هزار کیلوگرم نارنگی قاچاق در زاهدان/ کالاهای مکشوفه در حق دولت ضبط شد
رئیس شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز سیستان وبلوچستان از کشف نارنگی قاچاق در زاهدان خبر داد و گفت: در بازرسی پلیس آگاهی 4 هزار و 284 کیلوگرم نارنگی قاچاق در زاهدان کشف شد که در حال حاضر نارنگی ها در حق دولت ضبط شده است.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۰۰
 
به گزارش زاهدانه، این روزها با توجه به نزدیکی شب یلدا شاهد افزایش بی رویه قیمت برخی از میوه های خوش رنگ و لعابی در بازار میوه فروشان هستیم بگونه ای که برای برخی از افراد خریدن یک کیلو میوه به آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است. این تنها یک طرف داستان است و غصه از آنجایی جالب تر می شود که گلایه و نارضایتی شهروندان در این خصوص در مطب دکتر، صف نانوایی و اتوبوس هم تمامی ندارد و هر کدام به نحوی سفره دل خود را مبنی بر گرانی میوه در شهر اعلام می کنند.
البته در این میان برخی آب هم در دلشان تکان نخورده زیرا دلخوش به حقوقی هستند که هر ماه به حسابشان واریز می شود اما در این میان عرق شرم بر پیشانی کارگری می نشیند که از طلوع آفتاب تا پاسی از شب برای یک لقمه نان حلال زحمت کشیده و شب باید با دست خالی به خانه بر گردد زیرا مبلغ ناچیزی که امروز کاسب شده نه تنها کفاف یک کیلو میوه را هم نداده بلکه فکر فراهم کردن اجاره خانه، پول آب و برق و غیره نیز انگیزه خرید میوه را در او از بین برده است.
براستی در چنین شرایطی که عده ای برای تامین نان شب خود مانده اند آیا امحاء کردن یک هزارو 700 تن سیب زمینی کاری دور از انسانیت نیست؟ آیا پخش و توزیع این مقدار از سیب زمینی در بین نیازمندان و قشر کم درآمد جامعه نمی توانست خنده بر لبهایی میهمان کند که شبها سر گرسنه بر بالین می نهند؟
از امحاء 1700تن سیب زمینی هنوز چند روزی نگذشته است که شاهد افزایش بی رویه قیمت برخی از میوه ها همچون لیموترش، هندوانه، پرتقال و نارنگی در بازار هستیم بگونه ای که قاچاق میوه نیز توسط دلالان خود مشکل دیگری بر این ماجرا است که منجر به افزایش بی رویه قیمت این میوه ها در بازار داخلی شده است و با وجود اینکه بارها مسئولین مربوطه از ممنوعیت واردات میوه سخن به میان می آورند اما جولان میوه‌‌های فرنگی در بازار همچنان ادامه دارد و در این میان، قاچاقچیان خیلی راحت میوه‌های ممنوعه را وارد کشور و در بازار توزیع می‌کنند! به گونه ای که نارنگی پاکستانی، انگور شیلی، پرتقال ترکیه، پرتقال مصری، تمر هندی، گلابی چینی و لیموترش ترکیه از جمله میوه‌هایی هستند که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند.
در این میان نیز هرچند که وزیر جهاد کشاورزی از اواخر سال گذشته و اوایل امسال واردات هر گونه میوه و مرکبات به کشور را ممنوع اعلام و تصریح کرد: تولید میوه های مختلف در داخل کشور کافی است و نیاز کشور را تامین می کند، بنابراین نیازی به واردات نیست، اما با این حال این ممنوعیت قانونی ظاهرا نتوانسته است جلوی ورود کانتینرهای میوه به کشور را بگیرد به طوری که هم اکنون انواع و اقسام میوه های خارجی در بازار کشور موجود است و آزادانه به فروش می رسد.
که در همین راستا نیز رئیس شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز سیستان وبلوچستان از کشف نارنگی قاچاق در زاهدان خبر داد و اظهار داشت: براساس بازرسی پلیس آگاهی 357 جعبه نارنگی قاچاق که معادل 4 هزار و 284 کیلوگرم می باشد در زاهدان کشف شد.
حسن حاجی نژاد با اشاره به تشکیل پرونده مبنی بر قاچاق نارنگی در این شهرستان گفت: این پرونده برای رسیدگی به شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز ارجاع شد که تخلف محرز و متخلف به پرداخت بیش از 145 میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.
وی گفت: در حال حاضر نارنگی های کشف شده در حق دولت ضبط شده است.
این مسئول در ادامه با اشاره به پرونده ای دیگر که در آن نیز فردی با بارنامه جعلی اقدام به قاچاق سوخت از نوع گازوئیل کرد و قصد داشت تا از مرزهای استان خارج شود، افزود: در این زمینه نیز پس از انجام مراحل قانونی تخلف محرز و متخلفان به پرداخت 440 میلیون ریال جزای نقدی و ضبط کالاهای مکشوفه در حق دولت محکوم شدند.
نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی نیز در این زمینه در گفت وگو با یکی از رسانه ها بیان داشت: با توجه به اینکه میوه‌های قاچاق، بدون نظارت قرنطینه‌ای وارد کشور می‌شوند، در صورت آلوده بودن بیشترین ضرر را برای مصرف‌کنندگان خواهد داشت.
نیاورانی درباره واردات میوه‌های فانتزی نیز اظهارکرد: هیچ میوه‌ای به جز موز مجوز واردات را ندارد و واردات میوه‌های فانتزی تنها ذائقه مصرف‌کنندگان را تغییر می‌دهد و ضربه‌ای برای فروش و مصرف میوه‌های داخلی است؛ میوه‌های فانتزی که نسبت به محصولات داخلی هیچ مزیتی از نظر ویتامین و کیفیت نداشته و بسیار گرانتر از میوه‌های ایرانی هستند.
وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند منشاء واردات میوه‌ را در بازار پیدا کند، گفت: این وزارتخانه باید به عنوان مدافع تولید از کشاورزان حمایت کرده و واردکنندگان متخلف را به مراجع قضایی و ذیربط معرفی کند.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark