کد مطلب: 52886
 
معاون فنی مرکز بهداشت زاهدان:
بیش از 1000نفر زن مبتلا به ایدز تحت پوشش خدمات بهداشتی/ هدف دانشگاه علوم پزشکی انگ زدایی از بیماران است
معاون فنی مرکز بهداشت زاهدان گفت: در زاهدان وچابهار دومرکز زنان آسیب پذیر راه اندازی شده که در این مراکزحدود هزار و100 زن مبتلا به بیماری ایدز تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار گرفتند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۸
 
به گزارش زاهدانه، ایدز نوعی بیماری که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی(HIV) ایجاد می شود. از آنجایی که این بیماریِ ویروسی یک دوره بسیار کند دارد که با درمان قابل کنترل بوده بگونه ای که اگر فرد به موقع به مراکز درمانی مراجعه کند بیماری وی قابل کنترل خواهد بود.
این ویروس سبب عفونت سلول های سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد افراد می شود و با پیشرفت عفونت سیستم ایمنی ضعیف تر شده و در نهایت به سندرم نقص ایمنی پیشرفته (AIDS) منجر می شود.
لازم به ذکر است که این بیماری از راه تماس جنسی مشکوک، انتقال از مادر به کودک، تزریق خون و فرآوردهای خونی آلوده، تزریق با سرنگ آلوده و استفاده از وسایل تیز و برنده غیر استریل به دیگران منتقل می شود و هیچ گونه خطر انتقال از طریق نیش حشرات، خوردن و آشامیدن و استفاده از ظروف مشترک، راه تنفس، تماس معمولی با دست دادن و روبوسی کردن، استخر و حمام، استفاده از وسایل عمومی مانند تلفن همراه و اشک و بزاق وجود ندارد لذا فرد آلوده بدون آنکه خطری برای سایر افراد ایجاد کند می تواند یک زندگی اجتماعی عادی داشته باشد و هیچ گونه نیازی به جداسازی و قرنطینه کردن وی وجود ندارد.
در این رابطه معاون فنی مرکز بهداشت زاهدان به مناسبت روز جهانی ایدز، سیستان وبلوچستان را جزو استان های پر خطر و در معرض ابتلا به ایدز عنوان کرد و اظهار داشت: در زاهدان وچابهار دومرکز زنان آسیب پذیر راه اندازی شده که در این مراکزحدود هزار و100 زن مبتلا به این بیماری تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار گرفته اند.
دکتر زنگنه با بیان اینکه در تمام شهرستان های استان مراکز مشاوره برای آموزش و غربالگری بیماران مبتلا به (اچ آی وی) وجود دارد، گفت: افرادی که احتمال ابتلا به این بیماری را دارند باید با مراجعه به مراکز بهداشتی از سلامت خود مطمئن شوند.
وی ارائه بسته های بهداشتی و سرنگ را از جمله خدمات تیم های بهداشتی به زنان آسیب پذیر بیان کرد و افزود: انگ زدایی از بیماران یکی از اهداف دانشگاه علوم پزشکی است بگونه ای که نظام سلامت بنا دارد با آموزش همگانی جامعه، مردم را نسبت به این بیماری آشنا کند.
این مسئول در پایان گفت: تمامی مادران پرخطر و در معرض ایدز در استان غربالگری آزمایش و درمان می شوند.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark