کد مطلب: 41652
 
روایت رئیس دستگاه قضا از نپذیرفتن خبر فوق سرّی یک قاضی فاسد
آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: چندی پیش یک قاضی فاسد به بنده گفت که می‌خواهد یک خبر فوق سرّی به من بدهد و در تلاش بود دیداری با من داشته باشد که قاطعانه وی را رد کردم.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۸
روایت رئیس دستگاه قضا از نپذیرفتن خبر فوق سرّی یک قاضی فاسد
 
به گزارش زاهدانه ، آیت‌الله «صادق آملی لاریجانی» در همایش ملی ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد که صبح امروز دوشنبه(17آذرماه) در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهارداشت: مشکل اساسی امروز و در این نقطه‌ای که ایستاده‌ایم اراده تام و اراده قوی و مستحکم در برخورد با مفاسد است و در پیشگیری از آن‌ها از ناحیه مسئولانی که وظیفه دارند و اختیار این کار را دارند البته قوانین و بحث‌ها لازم است بحث اراده یک بحث مهمی است که گمان می‌کنیم همه خلاء آن را احساس می‌کند.

**تشدید نظارت‌ها مهمترین عامل مبارزه با فساد است

وی افزود: در فرمایش مقام معظم رهبری در فرمان هشت ماده 1380 نکات مهمی در اهتمام به مبارزه با مفاسد آمده و تذکر اکید داده شده، از آن سال 13 سال می‌گذرد ما باید با یک بارنگری ببنیم که مسئولان ما چه کردند و به نحو سیستمی چگونه مسئله مبارزه با فساد را پیگیری کردند و این ما را به این نقطه می‌رساند که باید مسئولین اراده‌هاشان را در صحنه عمل به منصه ظهور برسانند البته این عرض من تا یک حدی خود شمول هم هستند.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: مقصودم این است که در کنار تبیین‌های مفهومی و در کنار بازنگری در قوانین در کنار بحث و گفتگو راجع به کیفیت مبارزه، عمل را فراموش نکنیم و بحمدالله قوه قضاییه در این سال‌های اخیر در این مطلب پیش قدم بوده مردم از ما عمل می‌خواهند و این که در مقام اجرا چگونه با مفاسد برخورد می‌کنیم کارنامه قوه قضاییه در محاکمات طولانی و در موارد متعدد برخورد با فساد روشن است.

**برخی مسئولین به مساله فساد نگاه پسینی دارند

آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد:‌ کلمه دوم این است که مبارزه با مفاسد در مبادی باید باشد من یک نگاهی در برخی از مسئولین مشاهده می‌کنم نگاه پسینی است، یعنی این که یک فسادی رخ می‌دهد بعد می‌گویند دستگاه‌ها مخصوصا قوه قضاییه برخورد کنند و مبارزه کنند در حالی که این نگاه چندان نگاه درستی نیست.

وی افزود: فساد در جامعه با صرف برخورد قضایی قابل رفع نیست ما باید در ابتدا در دفعش بکوشیم و مبادی آن را ببیندیم و عمدتا دستگاه‌های اجرایی که دچار این مشکل هستند طبیعتا باید با نظارت‌های قوی و بازرسی‌های قوی با پیشگیری اون نقاط فساد خیز را ببیندند و این طور نباشد که سرریز همه مشکلات به قوه قضاییه باشد و همه چشم شان به قوه قضاییه باشد که چگونه برخورد می‌کند.

**در برخورد با مفسدان قاطعانه عمل کنیم

رئیس قوه قضاییه ادامه داد:‌ البته وظیفه قوه قضاییه است و ما در این مسئله قاطع هستیم و منتها حل این مشکل به این است که ما مبادی فساد را ببینیم و به یک نگاه پیشنی برگردیم و این که کجاها منشاء فساد در دستگاه‌های اجرایی است و از این مناشه فساد اجتناب شود و در همان جا نطفه فساد را از بین ببریم.

وی افزود:‌ نکته مهم در این جا این است که اگر به تشکیل فساد اجازه دهیم و بعد هم بخواهیم برخورد کنیم آثار مخرب اجتماعی و فرهنگی‌اش تحقق پیدا خواهد کرد در جامعه ظاهر می‌شود.

**در برخورد با فساد 300 هزار میلیاردی قاطع بودیم


وی با اشاره به مساله فساد کلان مالی تصریح کرد:‌ فساد 3 هزار میلیاردی را به عنوان یک مورد می‌توانید دنبال کنید ببینید ما در این مسئله خیلی صریح و محکم نظر قوه قضاییه را ارائه کردیم.

رئیس دستگاه قضا افزود: این علاوه بر صدمات فرهنگی و اجتماعی است ما برخی از امور را فراموش می‌کنیم و آن مسئله اعتماد مردمی است ما به جای این که بگذاریم فسادی در بانک‌ها و برخی وزارتخانه‌ها رخ دهد باید منشاء آن را ببندیم چرا نظارت بر بانک‌ها به اندازه کافی نیست که بسیاری ال سی گشایش بشود؟ بدون هیچ مجوزی حق نداشتند شعبات ال سی باز کنند و حتی لطمات مالی و اقتصادی که همه فضات این را استحضار دارند که لطمات اقتصادی این مسئله داشته این هم بحث مناشه و مبادی بحث مهمی است و باید مستقر شویم و الحمدالله به نظر می‌رسد که این مورد اهتمام است و امیدواریم سیستم‌های نظارتی در درون دستگاه‌های اجرایی فعال شود و بتاوانند این امر را اجرایی کنند.

**تشدید نظارت‌ها مهمترین عامل مبارزه با فساد است


وی ادامه داد: تشدید نظارت و برخوردها یک مسئله‌ای که در جامعه وجود دارد اکنون این است که ما علاوه بر این که در اصل نظارت کوتاهی می‌کنیم در برخورد ما مجرم نیز همین طور است و این مسئله بسیار مشکل زایی است در رفع فساد اگر ما در مقام برخورد با مفسد تسامح کردیم باید بدانیم مبارزه با فساد به جایی منتهی نمی‌شود.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد:‌ مقام معظم رهبری در یک بندی از فرمان 8 ماده‌ای در سال 1380 به این مسئله توجه دادند که برخورد با مفسد و کسی که اهل فساد و درگیر است باید برخورد قاطع و بازدارنده باشد در همین فساد 3 هزار میلیاردی ابتدا می‌گفتند قوه قضاییه توانایی برخورد ندارد رسانه‌های بیگانه بسیار این مسئله را تاکید می‌کردند و سیاه نمایی می‌کردند بعد که برخوردد قاطع شد گفتند حقوق بشر چه شد؟ این ها مسیر اشتباهی است ما یا بنا داریم با مفاسد اقتصادی برخورد جدی کنیم یا نه؟ در همین پرونده برخی از مدیران کل یکی از وزارتخانه‌ها در پارکینگ وزارتخانه کیف پول پر قریب یک میلیارد تومان را گرفته بود، با وی برخورد شد نمی‌دانید چه وساطت‌هایی شد!

**برخی به بهانه کار فرهنگی رشوه می‌گیرند!

آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد:‌ افراد متدین با نیت خیر باید وساطت می‌کردند کسی که مسئول یک وزارتخانه است چرا اقدام می‌کند به کار این چنینی اگر کار اشکال ندارد و گوشه ای مشکل نیست می‌توانند بروند این همه موسسات خیریه و فرهنگی هستند می‌توانند به آنجا کمک کنند واقعا لازم است مدیر کل وزارتخانهای در پارکینگ وزارتخانه‌ای برود پول از طرف بگیرد به عنوان کار فرهنگی؟! این ها کاری است که نباید گولش را خورد.

وی با اشاره به این که این نباید فریب این مطالب را خورد، خاطر نشان کرد: البته تشدید مبارزه آثاری دارد، همیشه نظرم این است که ما باید در بحث نظارت‌ها تشدید کنیم و تا این کار اجرایی نشود بازدارنده نخواهد بود.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: این همایش‌ها جلوی فساد را نخواهد گرفت کاری که باید انجام شود این است که همه مسوولان دست در دست هم بدهند تا با مفسدان برخورد مناسب داشته باشیم،‌ کسی که به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند باید مورد مجازات قابل و مناسب بازدارنده قرار گیرد.

**تقاضای قاضی فاسد را نپذیرفتم

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: چندی پیش یک قاضی فاسد به بنده گفت که می‌خواهد یک خبر فوق سرّی به من بدهد و در تلاش بود دیداری با من داشته باشد که تقاضای وی را قاطعانه، رد کردم.

وی ادامه داد: ما تاثیر فساد را در برخی امور فراموش می‌کنیم و این در حالی است که فساد علاوه بر صدمات و لطماتی که به اعتبار حاکمیت می‌زند، موجب تاثیر بدبینانه و سلب اعتماد عمومی که سرمایه حاکمیت و جمهوری اسلامی ایران است می‌شود، بنابراین در بحث مبارزه با فساد باید مجازات‌ها تشدید شود.  
 
وی تصریح کرد: باید منشاء فسادهایی که در بانک‌ها و وزارتخانه‌ها رخ می‌دهد بسته شود، چرا در بانک‌های ما نظارت کافی وجود ندارد و ال‌سی‌هایی بدون هیچ مجوزی وارد می‌شود.  
 
رئیس قوه قضائیه شفاف سازی در همه دستگاه‌های اجرایی را مانع بزرگی برای بروز فساد دانست و گفت: هرچه ما دست واسطه‌ها را کمتر کنیم، فساد کاهش می‌یابد و سلامت اداری ارتقاء پیدا می‌کند، ما در دستگاه‌های اجرایی گاهی می‌بینیم که تعداد استعلامات از ادارات مختلف خود عامل و منشاءی برای فساد است، بنابراین باید در این زمینه شفاف سازی صورت گیرد.  
 
آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: تجمیع امور مردم به نحوی که اگر کسی کاری دارد به عنوان مثال پروانه‌ای برای کارخانه‌اش می‌خواهد به جواب مورد نظر برسد و مجوز را دریافت کند از جمله عواملی است که باید به آن رسیدگی و نظارت لازم صورت گیرد.  
 
وی افزود: یکی از اقداماتی که در راستای پیشگیری از جرم انجام شد، بحث پیشگیری وضعیتی است، به این معنا که افراد در وضعیتی قرار بگیرند که نتوانند مرتکب جرم شوند و در این راستا استفاده از فناوری‌های نوین از جمله پیشخوان‌های ما در قوه قضائیه نقش مهمی در کاهش فساد دارند. 

**ورود قوه قضاییه به ماجرای فساد 12 هزار میلیاردی

 
آیت‌الله آملی لاریجانی تاکید کرد: بحث فساد ۱۲ میلیاردی در حالی مطرح شده که باید گفت فساد غیر از اختلاس است و اگر این رقم درست است، پس نظارت بانک مرکزی کجاست که از این عوامل جلوگیری شود؟ ما چندبار باید در این زمینه لطمه ببینیم.  
 
وی تصریح کرد: باید اجتناب از مفاسد اقتصادی را به عنوان یک هدف ملی و وظیفه عمومی بدانیم و در این زمینه سیاه نمایی نکنیم، چرا که سیاه نمایی یک نوع بیماری است و باید عادلانه و منصفانه عمل کنیم، همچنین در بحث سیاست خارجی حرفهایی می‌شنویم و این در حالی است که دولتی که برسر کار آمده، در حال ‌‌نهایت تلاش خویش است، بنابراین باید منصفانه نظر دهیم و در این زمینه سیاه نمایی نکنیم. 

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: در مسئله مبارزه با فساد باید وارد میدان عمل شد و این امر هزینه دارد و البته باید مواظب باشیم که فساد را طوری بزرگنمایی نکنیم که آثار مخرب داشته باشد. 

**هرگز نگفته‌ام که در زمینه فساد شفاف سازی نکنیم
 

آیت‌الله آملی لاریجانی تاکید کرد: بنده هرگز نگفته‌ام که در زمینه فساد شفاف سازی نکنیم، بلکه عرض من این است که در این زمینه سیاه نمایی و غلو نکنیم. به طور مثال در بحث فساد ۳۰۰۰ میلیاردی برخی بانک‌ها متهم بودند، اما این در حالیست که بسیاری از کارمندان بانک‌ها نیز انسانهای پاکی هستند.  
 
وی افزود: مبارزه با فساد یک بحث فراحاکمیتی است و همانطور که در اوایل انقلاب مردم در راه مبارزه با فساد و مبارزه با طاغوت حضور داشتند، باید در این عرصه حضور پیدا کنند.  
 
رئیس قوه قضائیه در پایان به مسئله تقوا اشاره کرد و خاطرنشان کرد: برای مبارزه با فساد فقط نظارت‌های خارجی و فیزیکی عامل موثر نیست، بلکه ما باید به بسترهای بسیار مهم فرهنگی، اخلاقی و دینی توجه کنیم، چرا که این عوامل نقش مهمی در پیشگیری از فساد دارند.  
 
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark