کد مطلب: 39843
 
کشوری که برای جنگ آماده نشود توانایی نقش‌آفرینی در صلح را ندارد
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: جنگ هماند صلح بخشی از سیمای بشریت و چهره‌ای از زندگی و جزء مسیر سرنوشت ملت‌ها بوده و تصویری از یک تحول سیاسی است.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۱
کشوری که برای جنگ آماده نشود توانایی نقش‌آفرینی در صلح را ندارد
 
به گزارش زاهدانه ، سردار سرتیپ "حسین سلامی" جانشین فرمانده کل سپاه در سومین همایش ملی پدافند غیرعامل که در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: شرایط امروز دنیا سیال و زود‌گذر است و نمی‌توان جنگ‌ها را در فاصله زمانی بلند پیش‌بینی کرد.

وی افزود: جنگ‌ها واقعیت‌هایی بودند که در شرایط غافلگیری استراتژیک اتفاق افتادند. به عنوان مثال جنگ‌های جهانی در اثر یک حادثه تاکتیکی آغاز و سبب بالفعل شدن استراتژی‌های نهفته شده‌اند.

سردار سلامی با اشاره به برخی نمونه‌های تاریخی در این رابطه تصریح کرد: جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را نمی‌شد بیشتر از چند ماه از زمان وقوع آن پیش‌بینی کرد و حتی در روزهای پایانی شهریورماه نیز باز هم در نزد صاحبنظران سیاسی و نظامی پیش‌بینی چنین مسئله‌ای امکان‌پذیر نبود.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: نبرد 33 روزه بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله قابل پیش‌بینی نبود و در اثر یک حادثه، یک جنگ اتفاق افتاد و این نشان می‌دهد با رخدادهایی مواجهیم که ساز و کار پیدایش آن باید از قبل پیش‌بینی شود.

وی افزود: جنگ هماند صلح بخشی از سیمای بشریت و چهره‌ای از زندگی و جزء مسیر سرنوشت ملت‌ها بوده و تصویری از یک تحول سیاسی است.

سردار سلامی با اشاره به تفاوت جنگ با صلح  تصریح کرد: در جنگ همه تعاملات در زمانی کوتاه اتفاق می‌افتد و در صلح مسیر خطی سرنوشت برای بقای یک جامعه رقم خورده و جنگ مرز بین بقا و ممات یک جامعه بوده و تأثیر آن خطیر، مهم و قابل توجه است.

جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: همان‌گونه که برای صلح و آرامش تلاش می‌کنیم باید برای جنگ نیز آماده باشیم و کشوری که نتواند برای جنگ آماده شود نمی‌تواند برای صلح نقش‌آفرینی کند و آن‌هایی که حیات خود را از دست داده‌اند در جنگ‌ها از دست داده‌اند و حتماً باید به گونه‌ای آماده شویم که اگر غافلگیر شدیم، شکست نخوریم.

سردار سلامی ادامه داد: ما باید برای شرایط وقوع حوادث و جنگ‌ها آماده شویم تا شکست نخوریم. امروز و در جهان کنونی فاصله‌ بین جنگ و صلح کمتر شده است. خیلی از کشورها امروز با یکدیگر تعامل می‌کنند اما با هم در حال جنگ هستند. جنگ‌های سایبری، اطلاعاتی، جنگ‌های بیولوژیک، عملیات‌های روانی، دستکاری‌های امنیتی، تحریم‌های اقتصادی و منزوی‌سازی در عرصه سیاست خارجی بخش‌هایی از چهره جنگ در دوران جدید است.

وی افزود: امروز ما کشوری هستیم که با بیشترین تهدیدات ممکن روبرو هستیم و حتی یک متحد متعهد نداریم و احتمال وقوع چنین جنگ‌هایی در عرصه جدید برای ما از سایر کشورهای دیگر بیشتر است. جنگ نرم امروز یک واقعیت برای سیستم امنیتی ما است. نبردهای نیابتی در پیرامون ما در جریان است و ما تحت تحریم اقتصادی قرار داریم. تلاش‌های فراوانی برای منزوی کردن ما در فضای بین‌الملل در حال انجام است و همه تهدیدات علیه ما در حال انجام شدن بوده و یا در آینده احتمال دارد پیاده شود.

جانشین فرمانده کل سپاه در ادامه با تأکید بر اینکه در جنگ‌های امروزی لایه‌های تاکتیک و استراتژی بر روی یکدیگر منطبق شده است، گفت: دشمن امروز تلاش می‌کند تا با ایجاد یک شوک تعادل اجتماعی را برهم بزند. تلاش دشمن این است که در همان ابتدا بتواند مراکزی را که نفت زندگی و اقتصاد و سیاست به آن وابسته است را از بین ببرد و خاصیت پدافند غیرعامل این است که از بر هم خوردن تعادل ذهنی جامعه جلوگیری می‌کند.

سردار سلامی با اشاره به اینکه تلاش دشمن در ابتدا برای انهدام مراکز الکتریسیته، برق، صدا و سیما و ایجاد اغتشاس در محیط زیستی جامعه است گفت: اگر چنین اتفاقی بیفتد ذهنیت یک جامعه دچار اغتشاش می‌شود و بین اعضا و جوارح و ذهنیت آن جامعه فاصله می‌افتد.

وی افزود: در جنگ‌های امروز از زمان وقوع تا زمان عکس‌العمل تنها باید برنامه‌ها و طرح‌هایی که از قبل آماده شده است به اجرا در بیاید. در جنگ‌های امروزی همانند یک کشتی‌گیر باید سال‌ها تمرین کرد تا طی چند دقیقه بتوان مسابقه را برد چرا که اگر امتیازی را در همان ابتدا از دست دهیم ممکن است فرصت کمی برای جبران آن وجود داشته باشد.

جانشین فرمانده سپاه در پایان خاطر نشان کرد: در پدافند غیرعامل ما باید اقداماتی را انجام دهیم. ما باید اقداماتی را انجام دهیم که بتوانیم از فروپاشی ذهنی جامعه جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark