کد مطلب: 37906
 
شرایط عضویت و نحوه برگزاری انتخابات خانه مطبوعات سیستان و بلوچستان
مدیر خانه مطبوعات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه انتخابات خانه مطبوعات استان پانزدهم مهرماه سال جاری برکزار می شود شرایط عضویت و نحوه برگزاری انتخابات آتی را تشریح شد.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۵
شرایط عضویت و نحوه برگزاری انتخابات خانه مطبوعات سیستان و بلوچستان
 
به گزارش زاهدانه ، مدیر خانه مطبوعات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه انتخابات خانه مطبوعات استان همزمان با سراسر کشور در پانزدهم مهر ماه سال جاری برگزار می شود نحوه شرکت و شرایط حضور دراین انتخابات را طبق اساسنامه جدید تشریح کرد.

بابک رحیمیان در گفتگو با مهر بیان داشت: برگزاری انتخابات خانه مطبوعات استان طبق اساسنامه ارسالی از طرف معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به صورت هماهنگ در کشور پانزدهم مهر ماه در زاهدان برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: اساسنامه قبلی خانه مطبوعات دارای اشکالاتی بود که در اساسنامه جدید این نواقص رفع و بستر حضور تمامی دست اندرکاران و فعالان رسانه ای در آن دیده و فراهم شده است.

وی با اشاره به نواقص اساسنامه قبلی بیان داشت: در اساسنامه پیشین خانه مطبوعات حضور روزنامه‌نگاران نشریات الکترونیک به درستی  تعریف نشده بود که این نقیصه در اساسنامه جدید رفع شده است.

وی کمبود شفافیت در نحوه عضو گیری، نبود سقف مجاز و تعیین شده برای حضور افراد شاغل در یک رسانه، عضویت برخی صنوف مرتبط مطبوعاتی اما غیر روزنامه نگار و حضور آنها در مجمع عمومی، فقدان سازو کار مشخص برای احراز هویت روزنامه نگاران و فقدان ترکیب رساه‌های مختلف روزنامه‌نگاری در هیئت مدیره را از جمله نقایصی عنوان کرد که در اساسنامه اساسنامه جدید رفع شده است.

شرایط عضویت

بابک رحیمیان گفت: تمامی شاغلان مطبوعات، پايگاه‌هاي خبري و نمايندگي‌ها و سرپرستي‌هاي روزنامه‌هاي سراسري و خبرگزاري ها كه در بخش تحريريه و در قالب شغل اصلي و مستمر فعاليت مي كنند اعم از خبرنگار، دبير گروه، معاون دبير گروه، معاون سردبير، سر دبير، گرافيست، عكاس، مدير مسئول و صاحب امتياز كه واجد شرایط باشند مي‌توانند به عضويت خانه و يا هيئت مديره در بیایند.

وی دارا بودن حداقل مدرک دیپلم، اقامت داشتن در حوزه فعالیت خانه مطبوعات، برخورداری از حداقل یک سال سابقه اشتغال اصلی و مستمر بیمه ای منتهی به هر مجمع عمومی در یکی از نشریات چاپی یا الکترونیک و یا روزنامه‌های سراسری و خبرگزاری ها به عنوان روزنامه نگار را به منظور شرکت در انتخابات الزامی دانست.

وی ابراز داشت: برای برگزاری نخستین مجمع عمومی سابقه بیمه 3 ماهه نیز کفایت می کند.

رحیمیان تاکید کرد طبق اساسنامه تمامی افرادی که متقاضی شرکت در انتخابات هستند باید قبل از رای گیر سابقه بیمه‌ای خود را دریافت و به ارشاد اسلامی تحویل دهند.

وی ابراز داشت: برای افرادی که بیمه آنها توسط دستگاه های دولتی و یا صندوق های بازنشستگی پرداخت می شود معرفی نامه رسانه به همراه مدارک مربوط به بیمه و تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کفایت می کند.

وی افزود: بر این اساس لیست بیمه برای دفاتر سرپرستی روزنامه ها و خبرگزاری ها 3 نفر، برای روزنامه ها تعداد 5 نفر و برای هفته نامه ها و سایت های خبری 3 نفر و سایر نشریات یک نفر تعریف شده است.

وی همچنین در خصوص فعالیت و افراد شاغال در سایت های فضای مجازی نیز گفت: طبق اساسینامه خانه مطبوعات تنها افراد شاغل در سایت هایی که دارای مجوز رسمی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند مجاز به شرکت در این انتخابات هستند.

شرایط وکالت

رحیمیان در خصوص نحوه رای‌گیری در انتخابات پیش رو نیز اظهار داشت: تمامی اعضاي خانه مطبوعات که نسبت به واریز حق عضویت خود اقدام کرده باشند مي توانند در مجامع عمومي حضور يابند و هر عضو در مجمع عمومي فقط حق يك راي دارد و در صورتي كه عضو نتواند در مجمع حضور يابد مي تواند حق راي خود را به موجب وكالتنامه محضري  به عضو ديگر  يا نماينده تام الاختيار خود واگذارکند.

وی تاکید کرد: واگذاری حق رای بر اساس قوانین جدید تنها از طریق وکالتنامه محضری امکان پذیر است و وكالتنامه ها حداقل دو روز قبل از تاريخ جلسه انتخابات بايد تحويل بازرس شود.

وی بیان داشت: هر عضو در مجمع عمومي فقط مي تواند وكالت يك نفر را قبول كند و اعضا نمي توانند بيش از دو جلسه پياپي براي شركت در مجمع وكيل انتخاب كنند

وی یادآور شد برخورداري از حداقل يك سال سابقه اشتغال اصلي و مستمربيمه اي منتهي به هر مجمع عمومي در يكي از نشريات چاپي يا الكترونيك و يا نمايندگي روزنامه هاي سراسري و خبرگزاري ها به عنوان روزنامه نگار الزامی است و برای برگزاری اولين مجمع عمومي سابقه 3 ماهه بیمه ای مرتبط با رسانه نیز كفايت مي كند.

اعضای هیئت مدیره

مدیر خانه مطبوعات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه انتخاب هيئت مديره به مدت دوسال است ادامه داد: اداره امور خانه طبق اساسنامه به عهده هيئت مديره اي مركب از  7 نفر است كه اعضاي اصلي و علي البدل آن براي مدت دو سال با راي مخفي انتخاب مي شوند.

وی ترکیب اعضای هیئت مدیره را شامل  دو نفر از مديران مسئول نشريات استان  با يك نفر عضو علي البدل عنوان کرد و گفت:  مديران مسئول نشرياتي با گستره مصوب سراسري يا منطقه اي صرفا در استاني كه دفتر مركزي آ نها واقع است مي توانند نامزد هيئت مديره شوند.

وی افزود: همچنین سه نفر از روزنامه نگاران شاغل در رسانه هاي استان با يك نفر عضو علي البدل، يك نفر از مسئولان نمايندگي ها وسرپرستي روزنامه هاي سراسري با يك نفر عضو علي البدل، يك نفر از مسئولان نمايندگي خبرگزاري ها با يك نفر عضو علي البدل در انتخابات پیش رو به عنوان ترکیب و اعضای هیئت مدیره انتخاب خواهند شد.

وی گفت: برطبق تعریف اساسنامه در خصوص تعریف روزنامه نگار این صفت به افرادی اطلاق می شود که به عنوان خبرنگار، دبير گروه، معاون دبيرگروه، معاون سر دبير، عضو شوراي سر دبيري و سر دبير اشتغال به کار داشته و ضمن اینکه شغل اصلي آن و مستمر آنها رسانه اي باشد  نام آنها در فهرست بيمه اي رسانه متبوع باشد.

رحیمیان تاکید کرد: اعضاي هيئت مديره نمي توانند شغل رسمي دولتي يا نهادهاي عمومي غیر مرتبط با رسانه داشته باشند.

وی یادآور شد: همچنین بيش از 3نفر از يك رسانه نمي توانند عضو هيئت مديره باشند و چنانچه در طول دوره، هر يك از اعضاي هيئت مديره از مسئوليت خود در رسانه متبوع استعفا كنند يا عزل شوند عضويت آنها در هيئت مديره به قوت خود باقي خواهد ماند.

شرایط انتخاب مدیر خانه

وی احراز صلاحيت نامزدها و نظارت بر نحوه برگزاري و مراحل انتخابات را بر عهده اداره كل ارشاد اسلامی دانست و گفت: هيئت مدیره مكلف است براي اداره امور خانه مطبوعات و اجراي تصميمات مجامع عمومي از بين خود يا اعضاي خانه مطبوعات يك نفر را براي مدت دو سال به عنوان مدير خانه انتخاب وحدود  اختيارات وي را تعيين كند.

وی افزود: مدير خانه مطبوعات  نمي تواند در عين حال رئيس هيئت مديره نيز باشد مگر اینکه با اكثريت سه چهارم آراي هيئت مديره این تصمیم اتخاذ شود.

رحیمیان ابراز داشت: مدير خانه در صورتي كه عضو هيئت مديره نباشد مي تواند بدون داشتن حق راي  در جلسات هيئت مديره شركت كند .

وی گفت: بر این اساس مدير خانه مطبوعات بالاترين مقام اجرايي خانه مطبوعات است  و در حدود اختياراتي كه از طرف هيئت مديره به وي تفويض مي گردد، نماينده خانه مطبوعات محسوب شده وعزل وي از اختيارات هيئت مديره است.

انتخاب بازرسان

مدیر خانه مطبوعات استان همچنین در خصوص انتخاب بازرسان نیز اظهار داشت: مجمع عمومي عادي دو نفر از اعضاي خانه مطبوعات را براي مدت يك سال به عنوان بازرس اصلي و يك نفر را به عنوان عضو علي البدل انتخاب مي كند تا انجام وظيفه کنند.

وی گفت: دارا بودن حداقل سن به میزان 25 سال و برخورداری از بیمه  و همچنین دارا بودن مدرک لیسانس برای انتخاب بازرسان طبق اساسنامه جدید الزامی است.

اعضای افتخاری

رحیمیان در خصوص عضویت اعضای افتخاری نیز گفت: افرادی که در رسانه های فعال همکاری دارند در صورتی که رسانه مورد نظر در سه ماه منتهی به صدور معرفی نامه به طور مرتب بر اساس دوره انتشار مصوب انتشار یافته باشد اعم از رابط خبری، مترجم، ویراستار یا نویسنده می توانند به عنوان عضو افتخاری پذیرش شوند.

وی گفت: همچنین افرادی که به عنوان روزنامه نگار آزاد یا پاره وقت که شغل اصلی آنا روزنامه نگاری نیست مشروط به اینکه انتشار حداقل 20 مطلب در فاصله یک سال داشته باشند می تواند به اعضای افتخاری خانه مطبوعات بپیوندند.

وی ادامه داد: مشاغل مرتبط با رسانه از جمله چاپ، توزیع، فروش، خدمات فنی، ویزیتوری و همکاران اداری می توانند به عنوان اعضای افتخاری در خانه مطبوعات فعالیت کنند.

وی اعضای افتخاری را از پرداخت ورودیه و حق عضویت طبق اساسنامه جدید معاف دانست و افزود: اعضای افتخاری از تسهیلات و خدمات خانه مطبوعات می توانند بهره مند شوند اما امکان نامزدی در انتخابات یا رای دادن به هیئت مدیره را ندارند.

حق عضویت خانه مطبوعات

رحیمیان حق ورودیه ابتدایی برای هر یک از اعضای جدید را 200 هزار ریال و حق عضویت برای یک سال را طبق اساسنامه به همین میزان عنوان کرد و گفت: هر گونه تغییر در میزان حق ورودیه و حق عضویت منوط به پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی است.

وی گفت: طبق اساسنامه هر یک از اعضاء حق عضویت خود را پرداخت نکند عضویت وی در خانه مطبوعات لغو می شود و عضویت وی مستلزم تصویب هیئت مدیره است.

تشکیل کمیته انضباطی

مدیرخانه مطبوعات تشكيل كميته انضباطي  براي رسيدگي به تخلفات حرفه اي را با حضور سه نفر از پيشكسوتان مطبوعاتي استان اعم از عضو و غير عضو كه سابقه حداقل 15 سال سابقه فعاليت رسانه اي داشته باشند را یکی از دیگر از مفاد اساسنامه جدید دانست و گفت: با توجه به اینکه رسانه های سیستان و بلوچستان در مقایسه با سایر رسانه های استان های دیگر از کمترین اختلافات و تخلفات تاکنون برخوردار بودند اما تشکیل این کمیته به رفع و حل همان اندک مشکلات در این راستا در انتخابات آتی کمک خواهد کرد.

Share/Save/Bookmark
مرجع : مهر