کد مطلب: 49705
 
فرماندهی انتظامی شهرستان زاهدان:
از چگونگی تشخیص ماموران قلابی تا سلب فرصت از تبهکاران/ متهم را شناسایی کنید
فرماندهی انتظامی شهرستان زاهدان یکی از راههای شناسایی ماموران قلابی را عدم ارائه کارت شناسایی عنوان کرد و گفت: مأمورين قلابی از ارائه كارت شناسايی خودداری كرده يا كارت نامعلمومی را فقط در يک آن جلوی چشم قربانيان خود می گيرند و هرگز فرصت ملاحظه دقيق را به آن‌ها نمی ‌دهند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۱
 
به گزارش زاهدانه، برای آگاهی عموم شهروندان از افرادی که خود را بعنوان ماموران نیروی انتظامی معرفی می کنند و از این روش اقدام به اخاذی، سرقت، کلاهبرداری و غیره می کنند فرماندهی انتظامی شهرستان زاهدان «سرهنگ غلامرضا جعفری» اقدام به تهیه مقاله ای کرده است تا شهروندان با خواندن آن آگاهی خود را در این زمینه افزایش داده و در دام تبهکاران و سارقین گرفتار نشوند.


در دام ماموران تقلبی گرفتار نشویم
به طور معمول بخشی از اخبار حوادث رسانه‌ ها به شناسايی و دستگيری مجرمين حرفه ‌ای تحت پوشش مأمورين نظامی، انتظامی و دستگاه‌های دولتی اختصاص می ‌يابد؛ تبهكارانی كه عمدتاً با سوء استفاده از شرايط ويژه‌ قربانيان مرتكب انواع جرايم از جمله سرقت، اخاذی، كلاهبرداری، اعمال منافی عفت و حتی در مواردی قتل به ويژه عليه اتباع خارجی می ‌شوند.
تبعات و پيامدهای جرايمی كه اين افراد مرتكب می ‌شوند، از منظر اجتماعی دارای اهميت زيادی است؛ چرا كه اين قبيل جرايم باعث ايجاد رعب و وحشت در جامعه شده و امنيت عمومی را تهديد می ‌كند. به همين دليل قانون ‌گذار مجازات مضاعفی را برای مرتكبين پيش ‌بينی کرده است.

مجازات‌های قانونی
* ماده 555 قانون مجازات اسلامی :
هر كس بدون سمت رسمی يا اذن از طرف دولت، خود را در مشاغل دولتی اعم از كشوری يا لشگری و انتظامی كه از نظر قانون مربوط به او نبوده است، دخالت دهد يا معرفی نمايد، به حبس از شش ماه تا دو سال محكوم خواهد شد و چنانچه برای دخالت يا معرفی خود در مشاغل مزبور، سندی جعل كرده باشد، مجازات جعل را نيز خواهد داشت.

*ماده 556 قانون مجازات اسلامی :
هر كس بدون مجوز و به صورت علنی لباس‌های رسمی مأموران نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ايران يا نشان‌ها، مدال‌ها يا ساير امتيازات دولتی را بدون تغيير يا با تغيير جزئی كه موجب اشتباه شود، مورد استفاده قرار دهد، در صورتی كه عمل او به مجازات قانون ديگری مستلزم مجازات شديدتری نباشد، به حبس از سه ماه تا يک سال و يا جزای نقدی از يک ميليون و پانصد هزار ريال تا شش ميليون ريال محكوم خواهد شد و در صورتی كه از اين عمل خود سوء استفاده كرده باشد، به هر دو مجازات محكوم خواهد شد.
اما آيا مجازات‌های قانونی برای پيشگيری از چنين جرايمی به تنهايی كافی است؟
واقعيت اين است كه تشديد مجازات هر چند هزينه‌ ارتكاب جرايم را افزايش می ‌دهد، اما هرگز كافی نيست؛ بلكه بايد فرصت ارتكاب به جرم نيز تا حد ممكن محدود گردد. به عبارت ديگر باید با آگاه‌سازی، آموزش و توانمندسازی قربانيان بالقوه، فرصت ارتكاب جرم را از تبهكاران سلب نمود و آنها را در رسيدن به اهدافشان ناكام گذاشت.
در اولين گام لازم است نگاهی اجمالی به رايج ترين شگردهای اين مجرمين داشته باشيم.

شگردهای مورد استفاده مأمورين قلابی :
*مأمورين قلابی با آگاهی از نقاط ضعف و تخلفات افراد و بزرگ‌ نمايی آن‌ها، وجهی را به صورت مستقيم يا غيرمستقيم طلب می ‌كنند تا به اصطلاح از اقدام قانونی بر عليه آنان صرف ‌نظر نمايند.
زنان و دختران بدحجاب، اتباع خارجی غيرمجاز، دختران و پسرانی كه بدون موازين شرعی در معابر يا اماكن خلوت ظاهر می ‌شوند، كسبه بدون جواز كسب و رانندگان فاقد گواهينامه و غیره از اصلی ‌ترين طعمه‌های اين تبهكاران محسوب می ‌شوند.
* برخی از مجرمين تحت پوشش مأمورين، با استفاده از مدارک شناسايی جعلی، با عناوين مختلف مانند مأمور مبارزه با مواد مخدر، مأمور مبارزه با مفاسد (برای جمع‌آوری ماهواره) و غیره به منازل افراد مراجعه و اقدام به اخاذی می ‌كنند.
* اين افراد بعضاً با كسب اطلاعات موردنياز خود در حين صحبت، زمينه را برای ارتكاب جرايمی نظير سرقت فراهم می کنند.
* بازرسی بدنی از افراد يا بازرسی خودروی آنان به بهانه حمل مواد مخدر، سلاح و يا كالای قاچاق، يكی ديگر از شگردهای اين مجرمين محسوب می ‌شود.

چگونه می ‌توانيم مأموران قلابی را تشخيص دهيم؟
* مأموران قلابی در انجام (به اصطلاح) مأموريت خود، به انحاء مختلف از ارائه‌ كارت شناسايی يا حكم قضايی طفره می ‌روند.
* مجرمان تحت پوشش مأموران معمولاً با به نمايش گذاشتن مبالغه‌ آميز اسلحه، بی ‌سيم و يا دستبند همراه خود، سعی در ترساندن افراد می کنند.
* مجرمان مأمورنما تلاش می ‌كنند تا در سريع ‌ترين زمان ممكن اقدامات خود را انجام داده و از محل دور شوند؛ به همين خاطر معمولاً دچار عجله و دستپاچگی می ‌شوند.
* مأمورين قلابی معمولاً طعمه‌ های خود را تهديد می كنند كه در صورت عدم تمكين، آنها را به مراكز نظامی و انتظامی خواهند برد و تأكيد می ‌كنند كه در آن مراكز مجازات و تبعات بسيار سنگين ‌تری در انتظارشان خواهد بود؛ ولی جالب اين كه در صورت پيش‌قدم شدن افراد برای مراجعه به مراكز ياد شده سريعاً عقب ‌نشينی می ‌كنند.
* مأمورين قلابی معمولاً در نقاطی پرت و مكان‌هايی كه كمتر محل تردد گشت نظامی و انتظامی است، مرتكب اعمال مجرمانه می ‌شوند.
* مأمورنماها برای اين كه قدرت عكس‌العمل را از طرف مقابل سلب نمايند، از ايجاد جو روانی و خشونت استفاده می ‌كنند.
*مأمورين قلابی از ارائه كارت شناسايی خودداری كرده يا كارت نامعلمومی را فقط در يک آن جلوی چشم قربانيان خود می گيرند و هرگز فرصت ملاحظه دقيق را به آن‌ها نمی ‌دهند.

چگونه فرصت را از تبهكاران سلب كنيم؟
واقعاً در برابر مأمورنماها چگونه بايد عمل كنيم كه قربانی تبهكاری آنها نشده يا حداقل با شناسايی دقيق آنها اطلاعات لازم را در اختيار مأمورين پليس قرار دهيم؟

چند نكته مهم و كليدی در اين رابطه وجود دارد كه به بيان آن می ‌پردازيم :
1 ـ همواره توجه داشته باشيم كه مأمورين مسئول تعيين و اعمال هيچ نوع مجازات كيفری يا مالی (اخذ مبلغ جريمه و ...) به صورت مستقل نمی ‌باشند.
2 ـ قبل از ارائه هرگونه پاسخ يا توضيح، با حفظ آرامش و خونسردی خود، از مأمورينی كه به شما مراجعه می ‌كنند كارت شناسايی بخواهيد و به دقت مندرجات كارت را ملاحظه كرده و ضمن تطبيق عكس با صاحب كارت، به تاريخ اعتبار آن توجه کنید.
3 ـ با توجه به اين كه مأمورين برای ورود به منزل افراد، بايد علاوه بر كارت شناسايي معتبر، حكم قضايی ورود به منزل (با درج مشخصات كامل) ارائه کنند، بنابراين به افرادی كه بدون حكم و صرفاً با نشان دادن كارت شناسايی، قصد ورود به منزل شما را دارند، اعتماد ننموده و مراتب را از طريق تلفن 110 سريعاً به پليس اطلاع دهيد.
4 ـ آشنايی با قوانين و مقررات و اعتماد به نفس از نكات ديگری است كه می ‌تواند به ناكام گذاشتن مأموران قلابی منجر شود.
5 ـ در صورت پيشنهاد مأموران قلابی برای مراجعه به كلانتری، خودتان پشت فرمان بنشينيد و هرگز خودروی خود را در اختيار آنان قرار ندهيد. همچنين سعی كنيد شماره پلاک خودروی آنها را به فرد ديگری اعلام كنيد تا در صورت بروز هرگونه اتفاق، امكان رديابی اين افراد وجود داشته باشد.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark