کد مطلب: 56220
 
اندراحوالات انبارغله ایران؛
به گِل نشستن قایق های صیادی در بستر خشک هامون/ بسته شدن درهای روزی بر مردم سیستان با کشیدن دیوار مرزی
روزگاری سیستان انبار غله ایران بود در حالی که امروز نه تنها مرکز مهاجرت، هوای نامطلوب، خشکسالی و مامن بیماری های تنفسی و سل شناخته می شود که به گفته نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با کشیدن دیوار مرزی درهای روزی و درآمد هم بر روی مردمانش بسته شده است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۶
 
به گزارش زاهد نیوز، سیستان روزگاری انبار غله ایران بود اما امروز نه تنها دیگر انبار غله محسوب نمی شود بلکه مرکز مهاجرت، هوای نامطلوب، خشکسالی و مامن بیماری های تنفسی و سل شناخته می شود.
امروز دیگر از رستم و زابل و یعقوب لیث جز کورسویی از صدا و نوا باقی نمانده و مردم این دیار بیش از 18 سال است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند و رونق کسب و کارشان کشاورزی، دامپروری و صیادی که به طور مستقیم با دریاچه هامون گره خورده بود را از دست داده اند.
حالا با گذر سال ها و در پی خشک شدن هامون به دلایل مختلف از جمله قطع شریان اصلی آن یعنی هیرمند از افغانستان، مردم این منطقه هرچه بیشتر به مرز وابسته شدند و تجارت مرزی را پیشه خود قرار دادند.
در همین زمینه مبادلات مرزی علاوه بر اینکه زمینه ساز ایجاد اشتغال برای مردم دو سوی مرز شده بود بلکه بسیاری از هموطنان برای تامین کالاهای ارزان قیمت به سیستان مسافرت کرده و ضمن گشت و گذار کالاهای مورد نیاز خود را نیز خریداری می کردند به طوری که بازارهای زابل و سایر شهرهای این منطقه از رونق خوبی برخوردار بود.
در همین راستا احمدعلی کیخا نماینده مردم زابل در مجلس در نشست علنی روز یکشنبه، 19 فروردین ماه در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور با بیان اینکه سیستان در کارنامه خود به عنوان فرزند صالح ایران حتی یک نقطه تاریک ندارد، اظهار کرد: به دلیل خشکسالی بی سابقه و قطع آب هیرمند تک تک مردمان آن عزادار، مزارع خشک و سوخته ای هستند که تمام سرمایه شان بوده است و حدود نیمی از جمعیت 400 هزار نفری آن تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند.
وی با بیان اینکه تقریبا فقر مطلقی که آقای رئیس جمهور وعده ریشه کن کردن آن ها را داده است بر کل منطقه حاکم است، گفت: مردمان نجیب آن برای امرار معاش آواره کوچه ها و خیابان های سایر بلاد ایران هستند و هر روز مورد بی مهری و اهانت مسئولینی که فاقد غیرت ملی و ایرانی هستند قرار می گیرند.
نماینده مردم زابل در مجلس با بیان اینکه گورستان زابل خوابگاه خیل عظیم بی پناهانی است که از داشتن یک سرپناه محروم اند، خاطرنشان کرد: چه بسیار پدران و مادرانی که به فرمایش رهبری عرق شرم بر پیشانی آنان به خاطر بیکاری فرزندانشان جاری است.
وی ادامه داد: قایق های صیادی آنان در بستر خشک هامون واژگون و به قبرستان یادگاران روزهای خوش این مردم مبدل شده و این در حالی است که پمپ های انتقال آب به زاهدان با تمام قوت فعال است ولی در شمال دشت سیستان دسترسی به آب شرب کافی ندارد.
کیخا با بیان اینکه با کشیدن دیوار مرزی درهای روزی و درآمد را بر این مردم گل کرده اند، ادامه داد: با احداث دایک مرزی در بستر تالاب های بین المللی هامون راه آب را به روی هامون بستند.
وی از نمایندگان و رئیس کمیسیون اقتصادی به نمایندگی از مردم نجیب و ولایتمدار خواست تا به داد این مردم برسند و از همین رو از مجلس نهم است که تصویب منطقه آزاد تجاری و صنعتی سیستان منتظر رأی مثبت شما نمایندگان است و با تصویب هر چه سریع تر آن امید را به منطقه بازگردانید.
کیخا خاطر نشان کرد: نمایندگان محترم در طول چهار سال گذشته سیستان فدای سیاست های غیر علمی و غلط عده ای از مدیران و کارشناسان در تنظیم رابطه صحیح با کشور افغانستان شده است و اغلب باید رهبری و فرماندهی هر کمیسیون و کارگروه مشترکی با افغانستان فقط با وزارت نیرو باشد ولاغیر زیرا این وزارتخانه نیز باید خود را با تمام قوا برای انجام این ماموریت تجهیز کند و به نظام و ملت بزرگ ایران و مجلس شورای اسلامی پاسخگو باشد.
وی تصریح کرد: وزیر محترم نیرو مهم ترین کار شما در استان سیستان و بلوچستان تهیه و اجرای طرح تامین آب شرب این استان با تکیه بر منابع آب های داخلی از جمله شیرین کردن آب دریا و کاهش وابستگی به خارج است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: جناب آقای جهانگیری همان طوری که در نامه اخیر اینجانب به رئیس جمهور در 10 صفحه راهکارهای خروج از بحران خشکسالی و بی آبی فعلی به تفکیک وزارتخانه های مهم پیشنهاد شده است، انتظار داریم با قید فوریت با سفر به منطقه از نزدیک مشکلات مردم به ویژه کشاورزان، دامداران و عشایر را بررسی و چاره جویی کنید که فردا قطعا دیر است.
به گزارش عصرهامون سیستان وبلوچستان هزار و 210 کیلومتر مرز خاکی با دو کشور پاکستان و افغانستان و 370 کیلومتر مرزآبی در کرانه های شمالی دریای عمان دارد و از شمال به استان خراسان جنوبی، از جنوب به دریای عمان، از شرق به کشورهای پاکستان و افغانستان و از غرب به استان های هرمزگان و کرمان محدود شده است.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark