کد مطلب: 46148
 
به مناسبت هشتم تیر، سالروز بمباران شیمیایی؛
ایران؛ بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های شیمیایی/ بزک کردن چهره آمریکا توسط برخی رسانه ها با معیارهای انقلاب هم خوانی ندارد
هشتم تیرماه سالروز بمباران شیمیائی، روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی نام دارد، سلاح هایی که ناجوانمردانه در جنگ ایران و عراق، مردانی را برای همیشه زمینگیر کرد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۰
 
به گزارش زاهدانه، 8 تیر ماه سالروز بمباران شیمیائی سردشت روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی نام دارد، سلاح هایی که ناجوانمردانه در جنگ ایران و عراق، مردانی را برای همیشه زمینگیر کرد و دردهایی را در سینه هایشان کاشت که نسل های بعد نیز باید تاوانش را بپردازند.
به کارگیری سلاح های شیمیایی از سوی رژیم صدام، در حالی صورت می گرفت که این کشور، جزو دوازده کشور امضاء کننده پروتکل ژنو در مورد منع استفاده از سلاح های سمی خفه کننده و ترکیبات با کتریولوژیک قرار داشت. به موجب این پروتکل که در تاریخ هفدهم ژوئن 1925 تصویب شد، دولت های امضا کننده پذیرفتند به کار بردن گازهای خفه کننده و شبیه آن را ممنوع بدانند. ممنوعیت یاد شده، شامل وسایل جنگی و میکروبی می شد و آنها ملزم به رعایت بندهای پروتکل بودند.
امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند بازنگری و بازخوانی مقوله جنگ هستیم؛ زیرا اگر گذشته و خاطراتش را فراموش كنیم، نمی توانیم از تجاربمان برای مواجهه با مخاطرات آینده استفاده کنیم.
در این برهه از زمان که در حال مذاکره با کشورهایی هستیم که بیشترین سابقه کاربرد جنگ‌افزارهای شیمیایی علیه شهروندان کشورهای مختلف جهان را در کارنامه خود دارد، چگونه می شود اعتماد کرد؛ افرادی که هیچگاه به وعده های خود عمل نکردند و هر زمان در میدان نبرد نیرو و نفس کم می آوردند دست به اقدامات فجیع و ضد حقوق بشر می زنند.
غلامحسین زرگر، جانباز و مصدوم شیمیایی 47 درصدی دوران هشت سال دفاع مقدس است که با حضور 120 ماه خود در عملیات های مختلف در میدان نبرد مقابل دشمن بعثی ایستادگی کرد، سرانجام طی دو مرحله بمباران شیمیایی در دی ماه سال 65و مهرماه سال66 در منطقه عملیاتی غرب کشور( سومار) مجروح و مصدوم شیمیایی شد.
زرگر در گفتگو با خبرنگار زاهدانه در این خصوص گفت: در دوران جنگ که مردم غیور و شجاع از تمام استانهای کشور در آن ایفای نقش و انجام وظیفه کردند، مردم این خطه از میهن اسلامی نیز با حضور پرشور در صحنه نبرد علیه دشمن در میدان جنگ ایفای نقش کردند و ارتش عراق نیز طی این دوران در دو مرحله لشکر88 سیستان و بلوچستان را به شدت مورد اصابت بمباران شمیایی قرار داد، آنها که به گمان خو د می خواستند با این اقدامات فجیع و ضد حقوق بشر در میدان جنگ پیروز شوند اما نقشه های شوم آنان هیچگاه به نتیجه دلخواهی که تصورش را می کردند میسر نشد؛ به همین دلیل وقتی توان مقابله با نیروهای رزمنده ایرانی را در خود ضعیف می دید به استفاده از سلاح های شیمیایی و میکروبی متوسل می شدند.
وی افزود: اولین باری که از این سلاح در جنگ استفاده کردند در دی ماه سال 59 در منطقه غرب ( دشت هه لاله و میمک) بود که در مدت زمانی که در جنگ با ایران بسر می بردند 252 مورد از عوامل شیمیایی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کردند.
راویتگر دوران جنگ علت استفاده آمریکا از این سلاح را ایجاد رعب و وحشت بین رزمندگان عنوان کرد و گفت: دشمن برای اینکه جلو پیشروی رزمندگان ایرانی را در مناطق عملیاتی قطع و با کُندی مواجه کند متوسل به استفاده از سلاح های شیمیایی می شد تا از این طریق در رزمندگان ایجاد رعب و وحشت کند اما هیچگاه نتوانست در مقابل رزمندگان ایستادگی کند.
وی یکی دیگر از عوامل استفاده از این سلاح را عدم توان مقابله آمریکا و دشمنان در مقابله با نیروهای تک فر و رزمنده ایرانی عنوان کرد و افزود: ایجاد اختلال و تزلزل در روحیه کلیه رزمندگان مهمترین انگیزه آنان در استفاده از این سلاح ها بود تا با این کار خودشان بتوانند اختلالاتی در بین رزمندگان ما بوجود بیاورند و رزمندگان را از ماموریت اصلی خود دور کنند ک هباز هم موفق نشد؛ اینها دلایلی بود که ارتش عراق به دفعات در مناطق مختلف غرب، شمال غرب و جنوب از عوامل شیمیایی در آن استفاده کرد.
زرگر در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا در مذاکرات هسته ای می توان بار دیگر به آمریکا اعتماد کرد، اظهار داشت: نظر شخصی من این است که در حال حاضر خط و مش برای مسائل مذاکرات هسته ای منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری می باشد.
معاون اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان ادامه داد: باتوجه به تجربیاتی که پس از گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی ایران بدست آمده است این کشورها الخصوص آمریکا قابل اعتماد نیستندو تاکنون اعتماد درست و صحیحی از آنها بعد از بلوک شرق و غرب مشاهده نشده است، در خیلی از موارد خلاف گفتار و وعده های خود عمل کرده اند و ممکن است در این مذاکرات نیز به علت زیاده خواهی و طمع ورزی مجددا خلاف وعده عمل کنند.
روایتگر دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه برخی از رسانه ها به دنبال بزک کردن چهره آمریکایی ها هستند، افزود: این گروه از رسانه ها و تریبون های تبلیغاتی طیف و افرادی هستند که در واقع به نوعی بصورت غیر مستقیم خواستار ارتباط با آمریکا و بلوک غرب هستند، اما این ارتباط و در واقع برقراری آن با معیارهای انقلاب و نظام اسلامی به نحوی هم خوانی ندارد.
وی بیان کرد: از آنجایی که اعتمادی به کشورهای غربی و آمریکا وجود ندارد و علت آن هم سلطه مجدد بیگانگان برکشور ایران است (مانند قبل ازانقلاب)؛ لذا این گروه و طیف از رسانه ها و افراد در داخل کشور که به نوعی فکرسیاسی ندارند و تازه وارد هم هستند تصورشان برآن است که ارتباط با آمریکا و برخی از کشورها به صورت مستقیم امتیازی برای ما محسوب می شود، در صورتی که خلاف آن مشاهده شده است و اینگونه نخواهد بود.
زرگر در پایان با اشاره به اینکه در طی 37 سال که از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گذشته موارد صحیح و درستی از این کشورها و در راس آن آمریکا ندیده ایم، خاطر نشان کرد: این کشورها تا کنون خلاف وعده های خود عمل کرده اند، لذا لازم است آحاد ملت ایران با بصیرت، آگاهی و بینش سیاسی- اجتماعی بالایی اوضاع، احوال و کردار کشورهای غربی و آمریکا را تحت نظر داشته باشند و گول گفتار و عناوین صحبتهای مصنوعی دشمن را نخورند، چرا که این کشورها همانند یک مشت در دستکش مخملی هستند که منتظر فرصت برای ضربه زدن به ایران اسلامی هستند.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark