کد مطلب: 57271
 
رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان:
اجرای 37عنوان برنامه در هفته قوه قضائیه/ بهره برداری از 5دفتر خدمات الکترونیک قضایی در روزهای آتی/3بار اعدام در انتظار خاطیان تجاوز به عنف
رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: 37عنوان برنامه محوری به مناسبت هفته قوه قضائیه در استان اجرا خواهد شد.
تاریخ انتشار : شنبه ۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۶
 
به گزارش زاهدنیوز، حجت الاسلام ابراهیم حمیدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در زاهدان افزود: براساس برنامه ریزی صورت گرفته، در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان 37عنوان برنامه محوری در زمینه های مختلف و به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار می شود که این برنامه ها از روز گذشته وبه ترتیب در حال اجرایی شدن می باشند.

وی ادامه داد: اجرای رزمایش علمی انجمن های تخصصی بسیج حقوقدانان، برگزاری مسابقات ورزشی، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان، تجلیل از قضات و کارکنان نمونه، راه اندازی 5دفتر خدمات الکترونیک قضایی در نقاط مختلف استان، برپایی نمایشگاه کتاب، برگزاری نشست بصیرت افزایی و روشن گری با موضوع ارتقاء سواد فضای مجازی، برگزاری محافل انس باقرآن کریم، رو نمایی از دو اپلکشن قضات شهید کریمی و نوری، برگزاری همایش ملی صبر، دیدار با خانواده شهدا و غیره از جمله مهمترین برنامه های هفته قوه قضائیه در سیستان و بلوچستان می باشد.

وی در تشریح برخی از برنامه ها، با اشاره به اینکه هم اکنون ۳ دفتر خدمات الکترونیک قضایی در استان در حال فعالیت هستند که یکیاز آنها در زابل و دو دفتر در زاهدان در حال ارائه خدمات به مردم می باشند.
وی ادامه داد: با تلاش صورت گرفته و طی  هفته قوه قضائیه امسال،  ۵ دفتر دیگر در شهرهای  افتتاح و به بهره برداری خواهند رسید و تعداد آمار دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان به ۸ دفتر افزایش پیدا خواهد کرد.
این مسئول قضایی تصریح کرد: براساس برنامه پیش بینی شده ظرف یک تا دو ماه آینده تعداد این دفاتر به بیش از 20واحد در سطح استان خواهند رسید.

وی گفت: این دفاتر از مراجعه حضوری مردم به دادگستری ها جلوگیری می کنند و تنها در زمان تشکیل دادگاه باید شاکی یا متهم به دادسراها و دادگاه ها مراجعه داشته باشند و پیگیر امورات خود باشند.

ورود بیش از 192پرونده در 12ماه گذشته به دادسراهای سیستان و بلوچستان
رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان در تشریح عملکرد قوه قضائیه در استان، گفت: طی 12ماه گذشته، 192هزار و 261 پرونده به دادسراها و دادگستری این خطه از کشور به جز پرونده های شورای حل اختلاف وارد شده که طی این مدت، 185هزار و 906پرونده معادل 97درصد آنان، مختومه شده است.

وی اضافه کرد: در طی یک سال گذشته 33هزار و 609پرونده به شوراهای حل اختلاف استان وارد شده که توانستیم 33هزار و703پرونده را مختومه کنیم، این رقم 100پرونده بیش از تعداد وارد شده می باشد که نشان دهنده مختومه شدن 100پرونده که از گذشته مختومه نشده بود، می باشد.
این مسئول اظهار کرد: 6هزار و 171پرونده شورای حل اختلاف مورد مصالحه قرار گرفته و صلح سازش پیدا کرده اند.

ثبت نام 311هزار نفری در سامانه ثتا
حجت الاسلام حمیدی گفت: از زمان راه اندازی سامانه ثنا در کشور، تاکنون 311هزار و 239نفر از استان در این سامانه ثبت نام کرده اند و پرونده شکایت و یا اتهام خود را از این طرق پیگیری می کنند.

وی ادامه داد: این سامانه یک خدمت بزرگ در حوزه خدمات قضایی بود، در حال حاضر بحث امضاء الکترونیک در دست پیگیری است که به زودی این مشکل رفع و هر فرد می توانند شکایت خود را نوشته و اسکن و در این سامانه بارگزاری کند تا مورد پیگیری قرار گیرد، تمام ابلاغیات و آرای شعب مختلف نیز از این طریق قابل دسترسی می باشد.

دستگیری فرماندار سراوان به اتهام رشوه
وی در مورد پرونده فرماندار سابق سراوان بیان کرد: فرماندار سابق سراوان به اتهام رشوه دستگیر شده است، بیش از 3 میلیارد تومان بحث فساد مالی در این پرونده که در مرکز استان تشکیل و در حال بررسی می باشد مورد بحث قرار دارد.

سه بار اعدام در انتظار متهمین تجاوز به عنف در ایرانشهر
وی با اشاره پرونده تجاوز به عنف در ایرانشهر نیز گفت: این پرونده 5 متهم داشت که 6 نوع اتهام داشتند و در رای صادر شده از دادگاه به آنها پرداخته شده است.
وی اضافه کرد: تجاوز به عنف که در این پرونده حداقل 3 نفر شکایت کرده بودند، آدم ربایی، سرقت اموال، ضرب و جرح حمل، نگهداری سلاح گرم، تهیه فیلم مستهجن از قربانیان برای تهدید و غیره از جمله اتهامات متهمین است که در پرونده مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این افراد در رابطه با تجاوز به عنف به 3 بار اعدام با طناب دار در ملاءعام محکوم شدند، برای اتخاماتدیگر نیز زندانی و پرداخت دیه برایشان درنظر گرفته شده، این رای قابل اعتراض است که متهمان به آن اعتراض کردند و پس از صدور حکم نهایی در دیوان عالی کشور مجازات این افراد در ملاءعام اجرا خواهد شد.

دادسراها و دادگستریهای شهرهای استان دارای ساختمان اداری می شوند
این مقام قضایی با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس قوه قضائیه به سیستان و بلوچستان، گفت: براساس مصوبات سفر رئیس قوه قضائیه به استان، تاپایان سال آینده چندین ساختمان اداری در شهرهای سیستان و بلوچستان برای دادگستریها و دادستانی احداث و مورد بهره برداری قرار می گیرند.

حمیدی با اذعان به این موضوع که در حال حاضر در برخی از شهرستان ها از ساختماهای استیجاری برای دادگاه و دادسراها استفاده می شود، خاطر نشان کرد: تامین نیروی انسانی از جمله قضات از جمله مصوبات بسیار خوب این سفر بوده که در این راستا اقدامات بسیارب خوبی انجام شده و به زودی کادر جدید وارد دادگستری ها و دادسرا ها می شوند.

وی افزود: در حال حاضر15 قاضی از ابتدای امسال فعالیت خود را در سیستان و بلوچستان آغاز کرده اند و تا پایان سال این رقم به 50قاضی افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark