کد مطلب: 45994
 
یادداشت/ جنگ یمن چه زمانی به پایان می رسد؟
مشابهت های گسترده 11 هفته تجاوز به خاک یمن به جنگ 33 روزه اسرائیل علیه مردم لبنان ما را به یک مدل تحلیلی تازه از عرصه تحولات میدانی یمن می رساند.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۱
 
به گزارش زاهدانه به نقل از عصرهامون، پاسخ به سوال فوق نیازمند اطلاعات میدانی و همچنین برآوردهای استراتژیکی است که در این مجال سعی در جمع میان آنها داریم که در اینباره گفتنی هایی است:
الف- تهاجم عربستان به یمن همواره توسط رسانه های بین المللی و اندیشکده های استراتژیک به دقت دنبال شده زیرا یک کشور عربی برای به هم زدن توازن قوای منطقه وارد جنگی شده که اکنون نتایجی معکوس را از آن در پی داشته است.
اکنون پس از 11 هفته از آغاز جنگ نابرابر عربستان علیه انقلاب مردم یمن آنچه که بیش از همه رخ می نماید به هم خوردن توازن قوا در حوزه راهبردی جنگ است زیرا دست یابی و آتش سه نوع موشک با برد های متفاوت را از جانب کمیته انقلابی مردم یمن شاهد بودیم. نجم الثاقب 1، نجم الثاقب 2، اسکاد بی روسی سه موشکی بودند که در هفته گذشته علیه مواضع سعودی نشانه گیری شدند تا جایی شنیده حاکیت از آن داشت موشک اسکاد یمنی ها دقیقا جایی را نشانه رفت که محل استقرار فرمانده نیروی هوایی سعودی ها بود و پاتریوت های ضد موشک سعودی نتوانستند جان فرمانده شان را نجات دهند.
آزمایش این سه موشک از جانب یمن که به ترتیب دارای برد های 60، 120 و 300 کیلومتر هستند در واقع یک پیام مهم را در بطن خود به همراه دارد و آن اینکه عربستان سعودی از نزدیک ترین پایگاه های نظامی اش تا دورترین آن دیگر قرار نیست روی امنیت را به خود ببیند.
گمانه زنی ها حاکی از آن است که انصارالله بخش از توان موشکی خود را هنوز هم به عرصه میدانی وارد نکرده است و آن موشک اسکاد سی روسی است که بردش به 500 کیلومتر مفید را شامل می شود و البته با قدرت تخریب بسیار بالاتر از سایر توان موشکی انصارالله یمن.
ب: مشابهت های گسترده این 11 هفته تجاوز به خاک یمن به جنگ 33 روزه اسرائیل علیه مردم لبنان ما را به یک مدل تحلیلی تازه از عرصه تحولات میدانی یمن می رساند. یمن امروز بسیار شبیه به لبنان 2006 است. آغاز استفاده انصارالله از موشک های با برد کم به سمت موشک های دور برد یعنی از نزدیک ترین نقاط مرزی تا دور ترین نقاط در عمق خاک عربستان از هفته پیش تاکنون باید منتظر پاسخهای موشکی انصارالله باشند.
حمله به اهداف سعودی در آنسوی مرزهای یمن و سقوط پیاپی جنگنده های مراکشی یعنی پایان مدل جنگ های " بزن و در رو" در منطقه. سال 2006 اسرائیل با همین پیش فرض به لبنان حمله ور شد که می تواند از مسیر بمباران های هوایی به هدف های میدانی خود در لبنان برسد اما همان زمان سید حسن نصراالله رهبر حزب الله لبنان به دفعات بسیار به مقامات صهیونیست گوشزد کرد که حمله هوایی نمی تواند در عرصه میدانی تاثیر چندانی بگذارد اگر ارتش سعودی ها هم اکنون برای کسب اهداف میدانی خود و به قدرت رساندن هادی بخواهد زمینی وارد یمن گردد این تهاجم به اهداف خود خواهد رسید؟ قطعا پاسخ منفی است زیرا طبق اصول نظامی در مصاف میان یک ارتش سازمان یافته و یک گروه چریکی این گروه چریکی خواهد بود که فاتح میدان جنگ است.
انصاارالله اکنون در عرصه میدانی و در معادلات توازن قوا در حال پیشی گرفتن بر ارتش تا بن دندان مصلح سعودی است و این یعنی آغاز عملیات مقابله به مثل که یک حق قانونی، شرعی و بین المللی برای یمن را ایجاد کرده است.
یمن امروز با عبور از بحران های داخلی و یکپارچه سازی اقوام مختلف در مسیر اهداف انقلاب و همچنین با منزوی شدن طرفداران و وابستگان سعودی در یمن دیگر آن یمن 11 هفته قبل نیست امروز تنها دو منطقه محدود در اختیار نیروهای هادی است و حزب اصلاح اسلامی که طرفدار سیاست های عربستان سعودی بود نیز به انزوای کامل در فضای افکار عمومی یمن کشیده شده است و این یعنی آغاز تنبیه متجاوز از سمت انقلابیون یمن.
پاتریوت های آمریکایی هم تا کنون نتوانسته است به اهداف طراحی شده برسند و جلوی اصابت موشک های یمنی به قرارگاههای نظامی سعودی را بگیرند و تنها در یک مرحله سه روز قبل 40 موشک از انواع گوناگون که در بالا ذکر شد به پایگاه های نظامی سعودی برخورد کرد و خسارات سنگینی را به سعودی ها وارد آورد لذا نمی توان توقع داشت جنگ در یمن به زودی به پایان خود برسد زیرا سعودی ها هنوز دست از خوی وحشیانه خود برنداشته و به حملات هوایی کور علیه مردم یمن ادامه می دهند و مادامی که این حملات ادامه داشته باشد حق مقابله به مثل و تنبیه متجاوز برای ملت یمن مجفوظ است.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark