کد مطلب: 45589
 
تدبیر سبز در غائله ایرانشهر؛
وقتی تیر رسانه های معاند به سنگ می خورد/ جزئیات یک دروغ نخ نما
وقتی تیر رسانه های معاند به سنگ می خورد/ جزئیات یک دروغ نخ نما
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۲
وقتی تیر رسانه های معاند به سنگ می خورد/ جزئیات یک دروغ نخ نما
 
به گزارش خبرنگار زاهدانه به نقل از عصر هامون، غروب ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ ماموران پلیس به تعقیب یک خودروی گازوییل‌کش پرداختند. از آنجا که برخی خودروهای گازوییل‌کش به صورت قاچاق سوخت جابه‌جا می‌کنند؛ این خودرو ها به طور معمول در برابر دستور ایست پلیس توقف نمی‌کنند و در این حادثه به همین دلیل تعقیب و گریز در محدوده شهرستان ایرانشهر به روستای "کریم‌آباد" از بخش "بمپور" کشیده شد. در این محدوده که در شهر "محمدان" واقع شده؛ بر اثر سرعت زیاد خودروی گازوییل‌کش واژگون و طعمه حریق شده که از شدت حریق راننده آن که جوانی 18-19 ساله بود کشته می‌شود. براساس گفته مردم روستا این حادثه حدود ساعت 18 یک‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۹۴ روی داده و در پی آن مردم روستا که به نظر می‌رسد از اقوام این راننده بودند؛ دور خودرو جمع شده و سپس در حاشیه بزرگراه ایرانشهر- بمپور تجمع می‌کنند و مانع از عبور و مرور عادی خودروها می‌شوند.

براساس گفته یکی از معتمدان شهر "محمدان" که این حادثه در آنجا روی داده؛ در ابتدا بزرگان و ریش‌سفیدان در این مرحله موفق نشدند مردم را به آرامش دعوت کنند و حاضران با انتقال جسد راننده خودروی گازوییل‌کش به سمت پاسگاه نیروی انتظامی فضای خشمگینی را رقم زدند. آنها در مقابل پاسگاه پلیس منطقه که همجوار با شهرداری محمدان است؛ جمع می‌شوند که احساسات غالب بر معترضان بر اثر کشته شدن راننده خودرو باعث می‌شود خودروهای شهرداری محمدان به آتش کشیده شود که حریق حاصل از آن نیروهای امدادی از بمپور و ایرانشهر را به محل حادثه می کشاند اما به دلیل مسدود شدن جاده اصلی به اجبار از مسیرهای فرعی خود را به محل رساندند که همین امر روند امدادرسانی را کند می کند اما از گسترش حریق به همه اموال و خودروهای شهرداری «محمدان» جلوگیری می‌شود. شاهدان عینی می‌گویند:خوشبختانه ماموران یگان ویژه پلیس در محل مستقر شدند اما مداخله نکردند و همین سبب شد فضایی برای ریش‌سفیدان و بزرگان محل ایجاد شود تا پیش از هر اقدام احساسی، این ماجرا مهار شود. نتیجاً در این حریق دو کامیون کمپرسی شهرداری محمدان و یک دستگاه مینی‌بوس به طور کامل در حریق سوخته است. با این حال معتمدان محلی و ریش‌سفیدان حدود ساعت 23 شب توانستند تجمع‌کنندگان در محل پاسگاه و بزرگراه ایرانشهر– محمدان را به خانه‌های خود بفرستند و ضمن بازگشایی جاده اصلی فضای ملتهب را آرام کنند.

*حادثه‌ای که برای رسانه‌های معاند مغتنم شمرده شد!

از این رو رسانه‌های معاند که همواره در راستای برهم زدن آرامش مناطق مرزی بوده اند و تاکنون به نتیجه ای نرسیدند با تکرار تاکتیک های شکست خورده خود در صدد ایجاد تفرقه میان مردم و حاکمیت با عزمی جزم در این حادثه ورود پیدا می کنند تاحدی که این خبر در شبکه های اجتماعی به سرعت منتشر می شود. موضوعی که طبق معمول دست مایه دروغ پراکنی رسانه های معاند قرار گرفت و باز هم فضای رسانه ای شاهد استفاده ناشیانه آنها از تاکتیک نخ نمای دروغ بزرگ بود. رسانه های ضد انقلاب معمولاً با استفاده از این شگرد در مواقعی یک مناسبت انقلابی یا هم آورد مردمی در راستای وحدت و همدلی وجود دارد در صدد ایجاد فضای روانی برای ایجاد تفرقه و دوگانگی بر می آیند.

به عنوان مثال حوادث موسوم به اسید پاشی در اصفهان یا کمی پیشتر مانور رسانه ای بر حادثه مهاباد را می توان از آن دست دانست. آنها با استفاده از این اصل عملیات روانی که “دروغ هرچه بزرگتر باشد قابل باور تر است” در خصوص حادثه ایرانشهر نیز یک دروغ شاخدار رسانه ای را با محوریت رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی رقم زدند تا شاید با نزدیکی به مبعث پیامبر اکرم(ص) بتوانند از همدلی و همزبانی مردم و مسئولین بکاهند.

*دروغ بزرگ حادثه ایرانشهر چه بود؟

شبکه های اجتماعی به پشتوانه رسانه های معاند و رفرنس قرار دادن مطالب یکی از سایت های ضدانقلاب فعال در حوزه سیستان و بلوچستان و استناد به لینک آنها این بار اعلام کردند که در پی تعقیب یک خودروی حامل سوخت قاچاق توسط نیروهای امنیتی در ایرانشهر و تیراندازی به آن این خودرو واژگون شد و دو سرنشین آن کشته شدند. پس از این حادثه مردم محل دست به اعتراض زده و دو دستگاه خودروی دولتی را به آتش کشیدند.!!!در حالی که به راحتی از چارچوب خبر می توان دریافت که تاکید بر کلید واژه تیراندازی از سوی مامورین انتظامی، چه پازلی در حال طراحی است و چنین موضوعی چقدر می تواند مقرون به صحت باشد.

در همین رابطه فرماندار ایرانشهر می گوید: شلوغی های شهرستان ایرانشهر برخورد احساسی مردم در پی واژگونی یک دستگاه خودروی سوخت قاچاق بود که با تدبیر معتمدین و ریش سفیدان کنترل شد. وی از جزییات حادثه این گونه سخن می گوید که ماموران در محور ایرانشهر به بمپور محدوده نیروگاه گازی یک دستگاه خودرو تویوتا حامل سوخت قاچاق را تعقیب کردند که در این عملیات خودرو بر اثر سرعت زیاد واژگون می شود.داوودی ادامه می دهد: در این تجمع یک ساعته برخی از افراد سودجو با تحریک احساسات مردم زمینه ساز وقوع حوادثی تلخ شدند، حوادثی که منجر به آسیب زدن به دو دستگاه ماشین آلات شهرداری محمدان در پی اعتراض مردمی شد.
همچنین علی اصغر میرشکاری معاون امنیتی انتظامی استاندار و سخنگوی شورای تامین سیستان و بلوچستان در این رابطه گفته است: حادثه شهر محمدان ایرانشهر می رفت که به معضل امنیتی تبدیل شود.


*تیر اندازی در کار نبود

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان در بیان جزئیات غائله ایرانشهر به رسانه ها گفته بود: بررسی‌ها تا این لحظه وجود هرگونه تیراندازی را رد کرده‌ است.وی نیز علت آتش سوزی و فوت راننده وانت تویوتا- خودروی سوخت‌کش را سرعت زیاد و عدم کنترل وسیله نقلیه عنوان کرد و بیان کرده بود:متاسفانه تعدادی از افراد به دروغ این جو را ایجاد می‌کنند که پلیس به این خودرو تیراندازی کرده و این تیراندازی به آتش‌سوزی و در نهایت مرگ جوان منجر شده است که به دنبال این این دروغ بی‌اساس تجمعی در محل صورت می‌پذیرد و افراد سودجو با توجه به جو پیش آمده اقدام به آتش‌زدن یکی دو لاستیک کرده و آنها را به سمت ماشین‌های شهرداری پرتاب می‌کنند که آنها نیز آتش می‌گیرند؛ حتی این افراد شیشه خودروی پلیس پارک شده در محل را نیز شکسته و آن را نیز به آتش می‌کشند.

سردار رحیمی به عدم ادعای خانواده فرد سانحه دیده اشاره و بیان می کند: خانواده فرد فوت شده هیچگونه ادعایی نداشتند و با پلیس نیز همکاری کردند و در نهایت بعد از دو ساعت غائله ختم و آرامش به محیط بر می گردد.

وی خبر از اعزام تیم‌های بازرسی از استان با حضور کارآگاهان زبده در بخش‌های مختلف و به خصوص بخش سلاح به محل جهت بررسی ادعاهای موجود داده بود و بیان کرد؛ دستگاه قضا و پزشک قانونی نیز به طور جداگانه وارد صحنه شدند و نتیجه تمام بررسی‌ها تا این لحظه نشان داده که تیر‌اندازی در کار نبوده و هیچگونه تیری به خودرو یا فرد فوت شده اصابت نکرده است.

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان خطاب به مردم و شهروندان به فارس گفته است: مردم بدانند که اگر اثبات شود ماموران انتظامی در این زمینه تخلفی انجام داده‌اند بدون هیچگونه اغماضی با آنها برخورد می‌شود و ما اجازه نمی‌دهیم به افراد حتی متخلفان نیز ضربه‌ای وارد شود.

*تیری که به سنگ خورد!

اگر چه رسانه های زنجیره ای معاند تمرکز خود را برای برهم زدن امنیت و اختلاف افکنی در سیستان و بلوچستان داشته اند اما غائله ایرانشهر باعث شد رپروتاژهای گسترده ای از سوی آنها در این خصوص تهیه و گزارش شود . با این وجود دویچه وله، رادیو فردا ، بی بی سی با استناد به گزارش یکی از رسانه های ضدانقلاب سر درالقای تیراندازی از سوی مامورین به خودروی حامل مواد سوختی قاچاق را داشتند که در همین راستا اتاق خبر شبکه من و تو به صورت ویژه به این گزارش پرداخت اما پس از اثبات نتایج بررسی ها مشخص شد تیر آنها در این پروؤه به سنگ خورده است و سکوت خبری را پیشه کردند .تردیدی نیست که مردم آگاه و هوشمند ایران اسلامی بویژه استان سیستان و بلوچستان مخصوصا بلوچ هایی که کمر به حفظ صلابت ایران بسته اند چندان به تبلیغات و دروغ پراکنی رسانه های معاند وقعی نمی نهند.

*تدبیر سبزپوشان چگونه غائله ایرانشهر را خواباند؟

اما در حالی که برخی رسانه‌ها از عدم حضور به موقع مسئولین سیاسی و دولتی در غائله ایرانشهر خبر می دهند؛ یک سوال اساسی مطرح می شود که این حادثه چگونه ختم شد؟ براساس گزارش خبرنگار هفته نامه «توسن»، بی شک موثرترین نهاد در غائله ایرانشهر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است. سپاه که در سال‌های اخیر راهبرد اصلی امنیتی خود را بر پایه و تکیه بر مردم شکل داده؛ در حادثه ایرانشهر به خوبی این غائله را مدیریت کرد. بلافاصله پس از بوجود آمدن این حادثه، سپاه با استفاده از ظرفیت مردمی خود و همکاری موثر و به موقع معتمدین، سران طوایف و مولوی‌های اهل سنت با تشکیل یک جلسه کاملاً مردمی در یکی از مساجد منطقه از طریق گفتگو و ارائه توضیحات و ابهام زدایی از حادثه و دادن اطمینان از پیگیری دقیق ماجرا، غائله ایرانشهر را ختم می کند. حادثه ایرانشهر نشان داد که سپاه در استفاده از توان مردمی و به خصوص استفاده از ظرفیت سران طوایف و علمای اهل سنت در حوزه امنیت مهارت‌‎های قابل توجهی کسب کرده است.

*واقعه ایرانشهر، تأکیدی بر نقش سپاه در امنیت سیستان و بلوچستان بود

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: واقعه "محمدان" ایرانشهر و اقدام به موقع بر علیه مخلان امنیت، تاکیدی دوباره بر ضرورت حضور سپاه در ایجاد امنیت سیستان و بلوچستان بود.

سیدباقر حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سپاه طی چند سال اخیر به خوبی در ایجاد امنیت در لایه های مختلف این خطه اثرگذار بوده و به بهترین شکل در این زمینه نقش آفرین بوده است.

وی افزود: در خصوص اتفاق اخیر در محمدان ایرانشهر نیز، سپاه با سیاست ایجاد امنیت مبتنی بر توان مردم، آن قائله را ختم به خیر کرد و مانع از ایجاد توطئه ای دیگر در استان شد.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بررسی ابعاد این موضوع در آینده ای نزدیک در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی پیگیری می شود تا روز به روز شاهد مقابله با تفکرهای افراطی و شرارت ها در این خطه از ایران اسلامی باشیم.

وی تاکید کرد: جنگ نرم واقعیتی است در سیستان و بلوچستان، پس نباید از آن غافل باشیم و مسئولان امنیتی باید در زمینه مقابله با این توطئه هوشیار و با برنامه باشند.

*بازگشت به قانون راهکاری برای همه

حادثه ایرانشهر به خوبی نشان داد که تنها راه جلوگیری از بروز چنین حوادثی تنها رعایت و بازگشت به قانون است. قانون‌گریزی اولین قدم برای ایجاد چنین حوادثی است و نباید قانون‌گریزی را در چنین حوادثی ندیده و یا دست‌کم گرفت. البته از این طرف نیز مجریان قانون باید "مر" قانون را عمل کنند و از اعمال سلیقه ای قانون پرهیز کنند. در هر صورت وقتی قانون برای همه –چه متولیان قانون و چه مردم- فصل‌الخطاب باشد؛ بی‌شک حوادثی همچون ایرانشهر دوباره تکرار نخواهد شد.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark