کد مطلب: 53445
 
شهردار زاهدان:
گسترش صنعت تورسیم شهری نیاز به افزایش مشاركت مردم دارد/ مدیران شهری یکطرفه برنامه و راهکار ارائه ندهند
شهردار زاهدان با بیان اینکه مدیران شهری نباید به صورت یکطرفه فقط برنامه و راهکار ارائه دهند، گفت: باید با استفاده از خرد جمعی و مشارکت دادن مردم در امور و مسائل مختلف در آنها نوعی احساس تعلق ایجاد شود.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۲
 
به گزارش زاهدانه، محمد خاشی در دیدار صمیمانه‌ای که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان با وی داشت با اشاره به ایجاد سیستم گردشگری پویا در شهر زاهدان اظهار داشت:خوشبختانه برخی از اهداف و موضوعات هستند که بین دو دستگاه به صورت مشترک دنبال می‌شوند لذا اگر در این مباحث دنبال گسترش صنعت توریسم شهری هستیم باید با افزایش فعالیتهای اجتماعی، درگیر کردن مردم و مشارکت دادن آنها در امور، در این مسیر با جدیت حرکت کنیم.
این مسئول بیان کرد: شهرداری زاهدان با استفاده از ظرفیت هایی همچون شورایاران، شهرداران محلات و سمن‌ها توانسته بسیاری از برنامه‌های خود را اجرا کند.
وی توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی را یکی از رویکردهای اصلی شهرداری دانست و افزود: اولویت ما در اجرای این امور همواره مناطق حاشیه‌ای و کمتر برخودار بوده و اعتقاد داریم که کار کردن در این زمینه نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که نتیجه‌ی مثبت آن متوجه ما و آیندگان خواهد شد.
شهردار زاهدان با اشاره به وجود دو فرهنگسرا در نقاط حاشیه‌ای شهر گفت: این دو مکان فرهنگی که در محلهای کمتر برخوردار واقع شده‌اند در مباحث آموزشی و فرهنگی توانسته‌اند بسیاری از مردم این مناطق را به سمت خود بکشانند و در آماده کردن آنها جهت ورود به مسائل اجتماعی و شهری موثر واقع شوند.
وی با ابراز خرسندی از توجه خاصی که اخیرا نسبت به حل مشکلات حاشیه‌ی نشینی در استان شده است، ادامه داد: باید اعتماد مردم را به دستگاه‌ها و مدیران شهری افزایش دهیم و با توجه به دغدغه‌ای که مدیران و مسئولین کشوری و استانی نسبت به حل مسائل حاشیه‌نشینی استان دارند ما می‌بینیم که امید به زندگی در بین مردم افزایش یافته و به همان نسبت تعلق خاطر مردم به امور شهر و مدیران شهری نیز بیشتر شده است.
این مسئول با مهم ارزیابی کردن موضوع توجه دادن مردم به حاشیه‌ی شهر جهت افزایش توریسم شهری گفت: در مباحث ساماندهی مشاغل شهری با مدیریت کردن امور، برخی از مشاغل را در مناطق حاشیه‌ای متمرکز کردیم و با راه‌اندازی بازارچه‌هایی در این نقاط مردم را متوجه حاشیه کردیم و علاوه بر این با ایجاد امکاناتی در این مناطق ضمن بهبود برخی مسائل اقتصادی مردم، شرایطی برای جذب گردشگران و برخی سفرهای درون شهری به حاشیه‌ی شهر نیز مهیا شده است.
وی با تاکید بر اینکه فضای شهری را باید طوری تغییر دهیم که گردشگران بیشتری به این منطقه جذب شوند گفت: ما به دنبال آن هستیم که تورسیم شهری به معنای واقعی گسترش یابد لذا ما به خیلی از امور به عنوان یک فرصت نگاه می‌کنیم و در صدد هستیم تا در فضای کالبدی شهر تغییراتی را بوجود آورریم و در این راستا در تلاش هستیم با ایجاد جذابیتهایی در پارکها و سایر تفرجگاه‌ها به سمت و سویی برویم که رغبت و میل مردم را به حضور در اماکن شهری افزایش یابد.
موضوع بهسازی و ایجاد تغییرات در مبادی ورودی شهر از دیگر مواردی بود که شهردار زاهدان به آن اشاره کرد و گفت: در این زمینه نقاط ضعف وجود دارد اما با اجرای یک سری برنامه‌ها در حال حرکت به سمتی هستیم تا با گسترش هنجارها، حرمت گردشگران را حفظ کنیم که در این خصوص موضوع ساماندهی و بهسازی ورودیهای شهر به عنوان اولین محلهایی که مورد توجه گردشگران قرار دارند در دستور کار قرار گرفته و در این زمینه پروژه‌هایی تعریف و در حال اجرا هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار گفت: مشارکت مردم در فعالیتهای توسعه‌ای، تعیین کننده پایداری این امور خواهد بود لذا باید از فرصتهای خلق شده در جهت استفاده از مشارکتهای مردمی بهره‌مند شویم.
مشتاق گوهری بر ضرورت افزایش تعامل بین دستگاه‌ها برای ارتقای کمی و کیفی صنعت گردشگری در استان و به ویژه زاهدان تاکید کرد و گفت: بر اساس فعالیتهای تعریف شده یک سری برنامه‌ها را در دست اقدام داریم و طبق تاکیدات استاندار اولویت امور را روی ساماندهی و بازآفرینی شهری، اجرای برنامه‌های آموزشی در جهت ترویج و توسعه‌ی صنایع دستی استان ، ساماندهی بافت مسکونی واقع در شمال شهر به ویژه مناطقی که حاشیه را به شهر متصل کرده است به منظور ایجاد یک بافت شهری زیبا و هویت بخش در توسعه‌ی شهری و چند برنامه‌ی دیگر برای اجرا در بام شهر زاهدان را در دستور کار قرار داده‌ایم که همه‌ اینها با مشارکت و همکاری دستگاه‌های ذیربط به ویژه شهرداری با سرعت بیشتری عملی خواهند شد.
وی افزود: ایجاد بازارچه‌هایی در دو منطقه از شهر به منظور عرضه‌ صنایع دستی مردم از دیگر اموری است که با جدیت در دست اقدام است و با توجه به اینکه مالکیت عرصه‌های این دو محل متعلق به خود ماست تقاضا داریم که شهرداری همچون گذشته در راه‌اندازی آنها در مباحث صدور مجوزهای لازم همکاری کند.
وی با بیان اینکه تمامی امور و برنامه‌های ما با اولیت مناطق حاشیه‌ای و کمتر برخوردار اجرا خواهند شد گفت: باید به مردم فرصت دهیم تا از برخی بن بستهای زندگی خارج شوند در واقع باید شرایط مشارکت و دخالت دادن آنها را در امور را فراهم کنیم تا مردمی که در حاشیه زندگی می کنند به زندگی امیدوار شوند و در توسعه‌ی شهری ورود پیدا کنند.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark