کد مطلب: 49387
 
یک کارشناس اقتصادی گفت:
وعده های دولت با شرایط اقتصادی کشور تناسب ندارد/ تاکنون دولت برنامه مدونی برای خروج از رکود ارائه نکرده است
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه وعده های داده شده توسط دولت با شرایط اقتصادی کشور هیچ تناسبی ندارد، گفت: نرخ تورم و شاخص های اقتصادی ما گویا این مسئله است که دولت تنها در برخی بخش ها موفق بوده مثلا نرخ تورم اما در سایر شاخص های اقتصادی مثل اشتغال، نرخ بیکاری و یا رکود اقتصادی ناموفق بوده است.
تاریخ انتشار : شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۰
 
دکتر عباسعلی نورا در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه در رابطه با بستر های اقتصادی دولت برای خروج از رکود، اظهار داشت: تاکنون دولت برنامه مدونی برای خروج از رکود ارائه نکرده است جز یکسری برنامه های معمولی که آنها هم معمولا پاسخگو نیاز های کشور نیست.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه وعده های داده شده توسط دولت با شرایط اقتصادی کشور هیچ تناسبی ندارد، ادامه داد: نرخ تورم و شاخص های اقتصادی ما گویا این مسئله است که دولت تنها در برخی بخش ها موفق بوده مثلا نرخ تورم اما در سایر شاخص های اقتصادی مثل اشتغال، نرخ بیکاری و یا رکود اقتصادی ناموفق بوده است.
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی استان افزود: نداشتن برنامه مدون توسعه یکی از مشکلات استان است به صورتی که مقامات استانی یک برنامه مدون و مصوبی ندارند بلکه مقطعی و روزمره فکر می کنند که معمولا هم برنامه هایشان با قابلیت های استانی سازگاری ندارد لذا اگر ما بخواهیم در این عرصه موفق باشیم باید بر مبنای آمایش سرزمین خود برنامه ریزی کنیم.
وی اذعان داشت: سیستان وبلوچستان حتی در این چندسال بستر سازی درستی برای تجارت بین الملل انجام نداده و اگر هم چیزی وجود دارد مربوط به گذشته است.
نورا با اشاره به قابلیت اقتصادی استان و تعطیلی واحد های تولیدی نیز بیان کرد: بسترهای استان ما مشکلات قدیمی دارند، از عمده مشکلات و چالشهایی که واحدهای تولیدی و شهرک های صنعتی در سیستان بلوچستان با آن روبه رو است ناشی از عدم وجود نقدینگی و بی توجهی مسئولین در تامین نقدینگی و ایجاد بازار مصرف برای تولیدکنندگان است.
این مدرس اقتصادی دانشگاه گفت: چرخه اقتصادی باید به صورت زنجیر وار از تولید به مصرف برسد نه اینکه تولید کنند خود به دنبال مصرف کننده باشد از اینرو باید در این رابطه یک زنجیره تامینی طراحی شود که تا کنون هیچ تدابیری برای این کار پیش بینی نشده و تا زمانی که یک استراتژی قوی که تولید کنندگان ما را از سردرگمی بیرون بیاورد اعمال نشود مشکلات تولیدکنندگان رفع نخواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به بعد مسافت در کشور افزود: معمولا در کشورهایی که بعد مسافت زیاد است مشکل حمل و نقل برای تولیدکنندگان وجود دارد و استان ما هم از این امر مستثنا نیست بگونه ای که فاصله شهرها در استان نیز زیاد بوده و هزینه های حمل ونقل بدین جهت بالا است از این رو قاعده طبیعی آن است که دولت تمهیداتی از این نظر برای استانهایی همچون سیستان وبلوچستان پیش بینی کند.
وی با اشاره به راهکارهایی برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور ادامه داد: در ابتدا ما باید قابلیت های خاص را در استان را شناسایی و بر مبنای مسئولیت های اقتصادی آن سرمایه گذاری کنیم آنگاه کار را به مردم استان واگذار کنیم.
این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: در مناطق محروم بخش های خصوصی به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد بلکه دولت باید در این مناطق ورود پیدا کند و تنها راه رهایی اجرای بند ماده 144 قانون اساسی است تا دولت بتواند ورود و سهام را در اختیار مردم بگذارد چرا که این مهم تنها راه نجات استان از مشکلات اقتصادی است.
وی یکی دیگر از عمده مشکلات تولید کنندگان استان را بازار مصرف عنوان کرد و گفت: تولید کنندگانی که کالایی تولید می کنند باید به فکر بازار مصرف آن هم باشند و سرمایه گذاران نیز قبل از سرمایه گذاری برای محصولی باید به فکر بازار مصرف آن باشد.
وی در ادامه با اشاره به قابلیت های سنتی در سیستان وبلوچستان افزود: استان ما از قابلیت های زیادی برخوردار است که این قابلیت ها همان روش های سنتی می باشد که باید جایگزین روش های علمی شود به عنوان مثال فرش دستبافت سنتی می تواند جایگزین مناسبی برای روش های صنعتی باشد.
نورا در پایان با اشاره به انرژی های طبیعی موجود در استان اظهار داشت: 10سال است که دنیا می گوید در سیستان انرژی باد می تواند چرخ اقتصادی این منطقه را به حرکت در آورد اما متاسفانه با امروز و فردا کردن این مورد هم ارزش خود را از دست می دهد و خیلی از این مسائل دیگر از این قبیل که در این منطقه مدفون باقی مانده است.
Share/Save/Bookmark