عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی:

حجم روان آبها در سیستان و بلوچستان با میزان ذخیره آب همخوانی ندارد/هدر رفت 90درصدی روان آبها به دلیل ضعف مدیریتی

16 ارديبهشت 1398 ساعت 14:22

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر حجم روان آبهای موجود در استان با میزان ذخیره آب، همخوانی ندارد.


علیم یار محمدی در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز، با انتقاد از عملکرد دولت در زمینه در سیستان و بلوچستان، افزود: در حال حاضر حجم روان آب های موجود در سطح استان با میزان ذخیره آب هم خوانی ندارد.

وی بیان کرد: در مجلس شورای اسلامی، بارها نمایندگان بر گنجاندن مهار و ذخیره‌سازی روان آبها در سیاست‌های دولت تاکید کرده اند، بی‌تردید اگر بتوانیم تمامی روان آبهایی که بر اثر بارندگی شدید و یا سیلاب‌ها به استان وارد می‌شوند را مدیریت و ذخیره‌سازی کنیم، مشکلات ناشی از پدیده تنش‌های آبی در سیستان و بلوچستان حل خواهد شد.

نماینده مردم شریف زاهدان اظهار کرد: در سنوات اخیر، عملکرد مسئولان در ذخیره‌ سازی و مهار روان آبهای موجود در کشور خوب نبوده و براین اساس، به دلیل ضعف مدیریتی، حجم بسیار زیادی از روان آبها به دریا ریخته شده و یا از مرز‌های کشور خارج شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار‌های اعلامی، تنها 10درصد از روان آب‌های استان سیستان و بلوچستان در سالهای اخیر مهار شده‌ که میزان بسیار کمی است.

بهره برداری درست از روان آب ها باعث رفع بخش زیادی از مشکل بیکاری می شود
یارمحمدی با اشاره به سیلاب های اخیر در سیستان و بلوچستان، بیان کرد: با بهره گیری از ظرفیت روان آبها و سیلاب های اخیر، می توان بخش عمده ای از مشکل بیکاری را با فعال سازی بخش کشاورزی، حل کرد و در این خصوص دولت نیاز است تا برنامه ریزی لازم را انجام دهد.

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی گفت: در حالی رکورد بیکاری در استان به 40درصد رسیده است که عملکرد دولت در حوزه اشتغال زایی این خطه پهناور در بخش های مختلفی به مثل صنعت، معدن، کشاورزی، شیلات، تجارت و غیره بسیار ضعیف ارزیابی می شود.

وی با اشاره به بارشها و سیلاب های اخیر در سیستان و بلوچستان گفت: این بارشها و سیلاب مناطق مختلف استان، می تواند آینده ای روشن در بخش کشاورزی این خطه پهناور را نوید دهد اما باید دولتمردان و مسئولان نهادهای مرتبط برنامه ریزی لازم در زمینه بهره برداری و مدیریت از این نعمت الهی را انجام دهند تا بتوانیم یک بخش از بیکاری استان را با فعال سازی بخش کشاورزی از بین ببریم، اما در کنار این موضوع این بارشها و ورود سیلاب باعث تلفات دام ها و از بین رفتن برخی از مزارع و باغات شده که نیاز است حمایت لازم از خسارت دیدگان نیز در دستور کار قرار بگیرد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ورود کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به موضوع سیل های اخیر در سیستان و بلوچستان، خاطر نشان کرد: آنچه که در حال حاضر نگزان کننده است، خسارت های سیل به دام ها، منازل، و محل کسب و کار هم استانیها می باشد.

وی افزود: اکثر مردم روستایی با داشتن 10 تا 15 دام به روش سنتی، زندگی خود را می گذراندند که متاسفانه در بارندگی اخیر این دام ها از بین رفت، این موضع به مراجع مربوطه به خصوص سازمان برنامه و بودجه کشور جهت بررسی و اجرای برنامه های مورد نیاز، انتقال داده شده است.

وی در خبری گفت: با ابلاغ بند «خ» ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه، سود، کارمزد و جرائم تسهیلات کشاورزی که خسارت غیرمترقبه دیده اند بخشیده می شود و اصل تسهیلات به مدت سه سال تمدید می شود و در این راستا تسهیلات کشاورزی سررسیده از اول مهر 96 تا 29اسفندماه 97که در سنوات گذشته دچار خسارت ( خشکسالی، سیل، آتش سوزی و غیره) شده اند، مشمول این طرح می شوند و کشاورزان مشمول طرح باید به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها و شعب بانک کشاورزی مراجعه کرده تا از این طرح استفاده کنند، در مرحله اول اولویت با تسهیلات کمتر از هشتاد میلیون ریال است.

یارمحمدی تصریح کرد: در زمینه سیل هر کمیسیون وظایف خود را به خوبی در حال پیگیری می باشند و مسائل خسارت ها در بخش های مختلف در دست بررسی است.

وی با تاکید بر ضرورت تسهیل شرایط فعالیت بخش خصوصی در کشور،گفت: در صورتی که بخش خصوصی بتواند بدون موانع بسیار فعلی در تکمیل پروژه های عمرانی حضور داشته باشد دیگر دغدغه کمبود منابع و نیمه کاره رها شدن پروژه های عمرانی و مستهلک شدن آن ها وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به سیلهای اخیر در سطح کشور نیز گفت: 14 اردیبهشت ماه جاری، جمعی از اعضای کمیسیون از برخی از مناطق استان گلستان از جمله گمیشان و آق قلا بازدید کرده و از نزدیک در جریان اقدامات صورت گرفته برای بازسازی مناطق سیل زده قرار گرفتند.

وی بیان کرد: بی برنامگی سازمان های مربوطه برای مدیریت منابع آبی پشت سدهای استان گلستان یکی از عوامل وقوع سیل در این استان بوده است.

عضو مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به سیل ها سنوات اخیر سیستان و بلوچستان، تاکید کرد: در دوسال اخیر سیل های سنگینی در بخشهایی از استان داشته ایم و خسارت هایی نیز طی این مدت به زیرساختها، زیربناها، منازل مسکونی و غیره وارد آمده است.

وی تاکید کرد: یکی از بخشهایی که در حوزه شهری خسارات زیادی در سیل های اخیر دیده است، حوزه حاشیه نشینی ها می باشد که در این خصوص نیاز است، ️دولت باید اقدامات لازم را جهت تغییر محل سکونت حاشیه نشینان صورت دهد تا در بحران های آینده شاهد چنین خساراتی نباشیم.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمانهای مرتبط دراین خصوص وارد عمل شده اند، وام با کارمزد 4درصد نیز به خسارت دیدگان در نظر شده است اما باید فکری برای اقوام اهل سنت برداشته شود.

این نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: با توجه به اعتقادات شرعی اهل سنت امکان دریافت این تسهیلات برای آنان میسر نیست و می توان اعلام کرد که تنها تعداد انگشت شماری از مردم اهل سنت این تسهلات را دریافت و اقدام به بازسازی منازل خود کرده اند.

وی گفت: بسیاری از مردم و اقوام اهل سنت حتی وام های بلاعوض دولت را نگرفته اند، این موضوه بارها در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و مورد پیگیری قرار گرفته است، اخیرا نیز از طریق کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی طرحی آماده و به صحن علنی مجلس وارد کرده ایم اما متاسفانه در صحن علنی رای مورد نیاز را کسب نکرد.

وی اضافه کرد: اعتراض و تذکراتی در این خصوص در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون های مربوطه داده شده است، باید یک چاره اندیشی در این خصوص در دستور کار مسئولان قرار بگیرد و میتوان تسهیلات بلاعوض را برای سود مورد درخواست بانک ها در نظر گرفت و تسهیلات بدون سود به خانواده های اهل سنت ارائه داد.

وی گفت: در این خصوص طی سفرهایی، نظران علمای اهل سنت در زمینه تسهیلات با کارمزد 4درصد را جویا شدیم اما آنها هم اعلام کردند مسائل شرعی، اجازه دریافت چنین تسهیلاتی را نمی دهند، در این خصوص با توجه به تجربه سیلها و حوادث اخیر باید یک چاره اندیشی مناسبی از سوی دولتمردان انجام شود تا این قشر از جامعه نیز بتوانند خدمات لازم را دریافت کنند.

یارمحمدی اظهار کرد: با تمام توان در راستای بازسازی نقاط آسیب دیده سیستان و بلوچستان با همکاری اعضای مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان پیگیری های لازم را انجام خواهم داد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 57172

آدرس مطلب: https://www.zahednews.ir/vdcb58bs.rhbzzpiuur.html

زاهد نیوز
  https://www.zahednews.ir